Γ.Δ.
1449.04 -0,65%
ACAG
-1,36%
5.79
CENER
-0,10%
9.89
CNLCAP
-1,37%
7.2
DIMAND
+0,35%
8.6
NOVAL
-0,36%
2.74
OPTIMA
-1,01%
11.78
TITC
-1,27%
31.2
ΑΑΑΚ
-9,30%
5.85
ΑΒΑΞ
+0,41%
1.47
ΑΒΕ
0,00%
0.46
ΑΔΜΗΕ
+0,66%
2.28
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.95
ΑΛΜΥ
+1,24%
2.85
ΑΛΦΑ
-0,41%
1.693
ΑΝΔΡΟ
+0,93%
6.5
ΑΡΑΙΓ
-0,83%
11.92
ΑΣΚΟ
0,00%
2.84
ΑΣΤΑΚ
0,00%
7.02
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.56
ΑΤΤ
0,00%
13.9
ΑΤΤΙΚΑ
+0,79%
2.56
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
-1,14%
6.05
ΒΙΟΚΑ
-1,57%
2.51
ΒΙΟΣΚ
-0,78%
1.28
ΒΙΟΤ
0,00%
0.24
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.36
ΓΕΒΚΑ
-0,64%
1.55
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,23%
17.62
ΔΑΑ
-0,15%
7.978
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.4
ΔΕΗ
-1,98%
11.39
ΔΟΜΙΚ
0,00%
3.695
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.329
ΕΒΡΟΦ
-2,68%
1.455
ΕΕΕ
-0,69%
31.8
ΕΚΤΕΡ
-0,37%
4.095
ΕΛΒΕ
+1,92%
5.3
ΕΛΙΝ
-2,21%
2.21
ΕΛΛ
+0,73%
13.8
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,38%
2.62
ΕΛΠΕ
-1,24%
7.545
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.3
ΕΛΤΟΝ
-0,91%
1.752
ΕΛΧΑ
-1,06%
1.86
ΕΝΤΕΡ
0,00%
8.01
ΕΠΙΛΚ
+9,38%
0.14
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
+0,39%
1.3
ΕΤΕ
+0,35%
8
ΕΥΑΠΣ
+0,89%
3.4
ΕΥΔΑΠ
-0,34%
5.8
ΕΥΡΩΒ
-0,98%
2.119
ΕΧΑΕ
-0,62%
4.81
ΙΑΤΡ
+9,70%
1.81
ΙΚΤΙΝ
0,00%
0.39
ΙΛΥΔΑ
-1,45%
1.705
ΙΝΚΑΤ
-0,40%
4.98
ΙΝΛΙΦ
+0,40%
4.97
ΙΝΛΟΤ
0,00%
1.256
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.98
ΙΝΤΕΡΚΟ
-2,44%
2.4
ΙΝΤΕΤ
+1,60%
1.27
ΙΝΤΚΑ
-0,14%
3.455
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
+3,65%
1.56
ΚΕΠΕΝ
-6,59%
1.7
ΚΛΜ
-0,65%
1.54
ΚΟΡΔΕ
-1,57%
0.5
ΚΟΥΑΛ
-1,71%
1.266
ΚΟΥΕΣ
-1,31%
5.26
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
+1,32%
11.55
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.72
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.11
ΛΑΒΙ
-2,17%
0.9
ΛΑΜΔΑ
-2,41%
7.29
ΛΑΜΨΑ
-1,69%
35
ΛΑΝΑΚ
-0,52%
0.965
ΛΕΒΚ
0,00%
0.314
ΛΕΒΠ
+4,90%
0.3
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.43
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.71
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.852
ΜΕΒΑ
-0,51%
3.94
ΜΕΝΤΙ
-0,37%
2.68
ΜΕΡΚΟ
+8,57%
45.6
ΜΙΓ
-0,66%
3.75
ΜΙΝ
-3,28%
0.59
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-1,21%
22.9
ΜΟΝΤΑ
-6,97%
3.07
ΜΟΤΟ
+0,73%
2.75
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.675
ΜΠΕΛΑ
-1,09%
25.38
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
-0,29%
3.46
ΜΠΡΙΚ
+0,26%
1.935
ΜΠΤΚ
0,00%
0.58
ΜΥΤΙΛ
-2,02%
35.96
ΝΑΚΑΣ
+5,88%
2.88
ΝΑΥΠ
-5,34%
0.922
ΞΥΛΚ
+1,75%
0.29
ΞΥΛΠ
-13,41%
0.426
ΟΛΘ
-1,88%
20.9
ΟΛΠ
-1,11%
26.75
ΟΛΥΜΠ
-0,40%
2.49
ΟΠΑΠ
-0,64%
15.5
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,33%
0.894
ΟΤΕ
-1,34%
14.01
ΟΤΟΕΛ
-0,68%
11.7
ΠΑΙΡ
0,00%
1.09
ΠΑΠ
+1,26%
2.42
ΠΕΙΡ
-0,05%
3.774
ΠΕΤΡΟ
+0,94%
8.62
ΠΛΑΘ
-0,77%
3.86
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.7
ΠΡΔ
+5,04%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
0,00%
1.156
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.15
ΠΡΟΦ
+3,37%
5.22
ΡΕΒΟΙΛ
-1,80%
1.91
ΣΑΡ
-1,22%
11.36
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
-8,82%
0.031
ΣΕΝΤΡ
+1,77%
0.345
ΣΙΔΜΑ
+2,11%
1.695
ΣΠΕΙΣ
+1,18%
6.84
ΣΠΙ
+1,20%
0.676
ΣΠΥΡ
0,00%
0.14
ΤΕΝΕΡΓ
+0,05%
19.29
ΤΖΚΑ
-1,37%
1.44
ΤΡΑΣΤΟΡ
+0,89%
1.14
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,61%
1.624
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.95
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.22
ΦΡΛΚ
-0,88%
3.945
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.665

Ναυτιλία: Διπλασιασμός των ναύλων σε ένα μήνα για τα VLCC

Με προάγγελο των μελλοντικών εξελίξεων στην αγορά των δεξαμενόπλοιων φαντάζει η πορεία της ναυλαγοράς τις τελευταίες ημέρες. Στο τέλος της προηγούμενης εβδομάδας τα VLCCs (Very Large Crude Carriers), δηλαδή τα μεγαλύτερου μεγέθους δεξαμενόπλοια (ικανά να μεταφέρουν 2 εκατ. βαρέλια αργού πετρελαίου), είδαν τους ναύλους τους να εκτοξεύονται σε έως και 91.000 δολάρια/ημέρα για νεότερα πλοία, χαμηλής κατανάλωσης καυσίμου, ή 83.300 δολάρια/ημέρα για παλιότερα πλοία της εν λόγω κλάσης. Όπως ανέφερε η Clarksons, ο μεγαλύτερος ναυλομεσιτικός οίκος, σε σχετική της ανάλυση, «τα υπερδεξαμενόπλοια έκλεψαν την παράσταση». Η τωρινή αύξηση των ναύλων οφείλεται στην απότομη άνοδο των ναυλώσεων για παραδόσεις φορτίων στο τέλος Ιουνίου, αρχικά από τη Μέση Ανατολή και στη συνέχεια και από τον Ατλαντικό Ωκεανό, δηλαδή τις ΗΠΑ.

Αναλυτές της αγοράς εκτιμούν ότι η απότομη αυτή αύξηση (διπλάσιος ναύλος έναντι του Μαΐου) ενδεχομένως να αποτελεί ένα δείγμα από το κοντινό μέλλον, καθώς η κατηγορία των VLCCs αναμένεται να αντιμετωπίσει σημαντικό έλλειμμα προσφοράς πλοίων τα επόμενα χρόνια, καθώς οι παραγγελίες νεότευκτων πλοίων βρίσκονται σε ιστορικό χαμηλό και ο υφιστάμενος στόλος συνεχίζει να «γερνάει». Παράλληλα, η ζήτηση δεν προβλέπεται να υποχωρήσει. Τα πλοία αυτού του μεγέθους χρησιμοποιούνται κατά κόρον για τη μεταφορά φορτίων από τις ΗΠΑ ή τη Μέση Ανατολή προς την Ασία. Ειδικά τα τελευταία χρόνια, κατά τη διάρκεια των οποίων έχουν αυξηθεί κάθετα οι εξαγωγές αμερικανικού πετρελαίου, με προορισμό χώρες της Ασίας, τα δεξαμενόπλοια VLCC έχουν εξελιχθεί σε βασικό «εργαλείο» του εν λόγω εμπορίου και ασφαλώς της οικονομίας των ΗΠΑ.

Σύμφωνα με την Clarksons, σήμερα ο στόλος των VLCCs αριθμεί 901 πλοία. Ωστόσο, υπό ναυπήγηση βρίσκονται μόλις 10. Εξ αυτών, οκτώ θα παραδοθούν έως το τέλος του 2023, ενώ για το 2024 δεν είναι προγραμματισμένη καμία παράδοση. Αντίστοιχα, το 2025 και το 2026 προβλέπεται η παράδοση δύο ακόμα πλοίων, ένα σε κάθε έτος. Έτσι, τα υπό ναυπήγηση πλοία διαμορφώνονται σε μόλις 1,1% του υφιστάμενου στόλου.

Αυτό σημαίνει ότι έως το 2026-2027 η προσφορά τονάζ με τη μορφή δεξαμενόπλοιων VLCC θα είναι εξαιρετικά περιορισμένη, καθώς δεν υπάρχει τρόπος να αυξηθεί περαιτέρω. Για παράδειγμα, ακόμα κι αν υποβάλλονταν σήμερα δεκάδες παραγγελίες για τη ναυπήγηση τέτοιων πλοίων, θα χρειάζονταν τουλάχιστον τέσσερα χρόνια μέχρις ότου τα VLCCs αυτά έπεφταν στο νερό.

Πρόκειται για μια συνθήκη που δεν έχει επαναληφθεί στην αγορά, σε μια περίοδο που η σημασία των πλοίων αυτών στο διεθνές εμπόριο παραμένει υψηλή, ιδίως μετά την ανάδυση των ΗΠΑ ως βασικής χώρας εξαγωγών αργού πετρελαίου, κάτι που δεν συνέβαινε στο παρελθόν, καθώς σχεδόν το σύνολο της εγχώριας παραγωγής κατευθυνόταν στην εσωτερική αγορά. Αυτό οφείλεται κυρίως στο γεγονός ότι ο όγκος της παραγωγής δεν επαρκούσε και για την κάλυψη της εγχώριας ζήτησης, αλλά και για εξαγωγές.

Με βάση τα σχετικά στοιχεία, μέσω VLCCs μεταφέρεται σχεδόν το 50% των ημερήσιων όγκων αργού πετρελαίου που διακινούνται με δεξαμενόπλοια. Λαμβάνοντας όμως υπόψη και την απόσταση μεταξύ των αγοραστών και των πωλητών πετρελαίου, τα VLCCs χρησιμοποιούνται για τα 2/3 των συνολικών θαλάσσιων ροών πετρελαίου (καθώς διανύουν και τις μεγαλύτερες αποστάσεις μεταξύ προορισμών).

Στην τελευταία της ανάλυση, η Παγκόσμια Υπηρεσία Ενέργειας (IEA) ανέφερε ότι αναμένεται αύξηση των ροών αμερικανικού πετρελαίου, με τελικό προορισμό την Ασία, εξέλιξη ασφαλώς που ευνοεί τα VLCCs και όσους τα διαχειρίζονται. Σύμφωνα με την τελευταία ανάλυση της IEA και παρ’ ότι η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου θα βαίνει μειούμενη έως το 2028, οι όγκοι που θα μεταφέρονται από τον Ατλαντικό προς τον Ειρηνικό Ωκεανό, δηλαδή από τις ΗΠΑ προς χώρες της Ασίας, θα αυξηθούν σημαντικά. Έως το 2028 προβλέπεται αύξηση κατά 4,5 εκατ. βαρέλια/ημέρα, καθώς θα υπάρξει υπερβάλλουσα παραγωγή, όχι μόνο στις ΗΠΑ, αλλά και στη Βραζιλία και τη Γουιάνα, σε μια περίοδο που θα μειωθεί η ζήτηση αργού, όχι μόνο από τα αμερικανικά διυλιστήρια, αλλά και εκείνα της Ευρώπης. Έτσι, τα φορτία αυτά θα αναζητήσουν νέους προορισμούς, κυρίως στην Ασία.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!