IMO: Παγκόσμιο πρόστιμο εκπομπών στη ναυτιλία με κόστος 40 δισ.

Αποχώρηση ΗΠΑ από τις συνομιλίες και απόρριψη προτάσεων για αυστηρότερες χρεώσεις. Έκλεισε επεισοδιακά συμβιβαστική συμφωνία

Πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων © Pixabay

Σε συμφωνία κατέληξαν χώρες που συμμετέχουν στον Διεθνή Οργανισμό Ναυτιλίας (IMO) για ένα παγκόσμιο πρότυπο εκπομπών καυσίμων στην ναυτιλία, το οποίο θα επιβάλει χρέωση εκπομπών αέριων ρύπων σε πλοία που το παραβιάζουν και θα επιβραβεύει τα πλοία που καίνε καθαρότερα καύσιμα.

Οι ΗΠΑ αποχώρησαν από τις κλιματικές συνομιλίες στον Οργανισμό Ναυτιλίας του ΟΗΕ στο Λονδίνο αυτήν την εβδομάδα, ενώ κάλεσαν άλλες χώρες να ακολουθήσουν απειλώντας να επιβάλουν «αντίμετρα» σε οποιαδήποτε πρόστιμα επιβληθούν στα αμερικανικά πλοία, μεταδίδει το Reuters. Παρά την αποχώρηση με εντολή Τραμπ, άλλες χώρες ενέκριναν τα μέτρα μείωσης εκπομπών CO2 για να βοηθήσουν στην επίτευξη του στόχου του IMO για μείωση των εκπομπών αέριων ρύπων από τη διεθνή ναυτιλία κατά 20% έως το 2030 και την εξάλειψή τους έως το 2050.

Η πλειοψηφία των χωρών στον IMO ψήφισε την Παρασκευή υπέρ ενός σχεδίου που από το 2028 θα επιβάλει στα πλοία πρόστιμο 380 δολάρια ανά μετρικό τόνο για κάθε επιπλέον τόνο CO2 που εκλύουν πάνω από ένα καθορισμένο όριο εκπομπών, συν πρόστιμο 100 δολάρια ανά τόνο για εκπομπές που ξεπερνούν ένα αυστηρότερο όριο εκπομπών.

Οι συνομιλίες αποκάλυψαν βαθιές διαφορές μεταξύ των κυβερνήσεων σχετικά με το πόσο γρήγορα πρέπει να πιεστεί ο ναυτιλιακός τομέας για να μειώσει τον περιβαλλοντικό του αντίκτυπο.

Μια πρόταση για ισχυρότερη επιβάρυνση στις εκπομπές άνθρακα στη ναυτιλία, που υποστηρίχθηκε από χώρες του Ειρηνικού που είναι ευάλωτες στις κλιματικές αλλαγές – οι οποίες απείχαν από την ψηφοφορία την Παρασκευή – καθώς και από την Ευρωπαϊκή Ένωση και τη Βρετανία, απορρίφθηκε μετά από αντιδράσεις αρκετών χωρών, μεταξύ των οποίων η Κίνα, η Βραζιλία και η Σαουδική Αραβία, σύμφωνα με διπλωμάτες που μίλησαν στο Reuters.

Η ψηφοφορία αποκάλυψε τις σημαντικές διαφορές που επικρατούν στον παγκόσμιο ανταγωνισμό, με 63 χώρες, περιλαμβανομένων μεγάλων δυνάμεων όπως η Κίνα, η ΕΕ, η Ινδία και η Ιαπωνία, να στηρίζουν το μέτρο, ενώ 16 χώρες, κυρίως πετρελαϊκές, το κόντραραν. Είκοσι πέντε χώρες, περιλαμβανομένων αρκετών νησιωτικών κρατών του Ειρηνικού, απείχαν.

Ο υπουργός Κλίματος του Βανουάτου (ένα νησιωτικό κράτος στον Ειρηνικό Ωκεανό, ανατολικά της Αυστραλίας), Ραλφ Ρεγκενβάνου, δήλωσε ότι οι χώρες «απέτυχαν να υποστηρίξουν ένα σύνολο μέτρων που θα έβαζαν τη ναυτιλιακή βιομηχανία σε πορεία για να επιτύχει τον στόχο για θερμοκρασία 1,5°C».

Η συμφωνία αναμένεται να κοστίσει 40 δισ. δολ. σε επιβαρύνσεις από το 2030, κάποια από τα οποία θα διατεθούν για να καταστήσουν πιο προσιτά τα ακριβά καύσιμα μηδενικών εκπομπών.

Το Διεθνές Εμπορικό Επιμελητήριο Ναυτιλίας (ICS) καλωσόρισε τη συμφωνία, επισημαίνοντας ότι αυτή θα απαιτήσει τεράστια κλίμακα ανάπτυξης καθαρών καυσίμων.

«Είμαστε ευτυχείς που οι κυβερνήσεις κατάλαβαν την ανάγκη για ενίσχυση και υποστήριξη των επενδύσεων σε καύσιμα μηδενικών εκπομπών», δήλωσε το ICS σε ανακοίνωσή του.

Το 2030, το κύριο όριο εκπομπών θα απαιτήσει από τα πλοία να μειώσουν την ένταση εκπομπών του καυσίμου τους κατά 8% σε σχέση με τη βάση του 2008, ενώ το αυστηρότερο πρότυπο θα απαιτεί μείωση 21%.

Μέχρι το 2035, το κύριο πρότυπο θα μειώσει τις εκπομπές καυσίμου κατά 30%, έναντι 43% για το αυστηρότερο πρότυπο.

Τα πλοία που θα μειώσουν τις εκπομπές τους κάτω από το αυστηρότερο όριο θα ανταμειφθούν με πιστώσεις που μπορούν να πουλήσουν σε πλοία που δεν τηρούν τους κανονισμούς.

Οι χώρες πρέπει να δώσουν τελική έγκριση στο μέτρο σε συνάντηση του IMO τον Οκτώβριο.

ΟΛΘ
1.52%
33.30
ΑΣΤΑΚ
5.34%
7.50
ΞΥΛΠ
2.23%
0.37
ΜΠΕΛΑ
-0.90%
28.50
ΟΛΥΜΠ
-0.87%
2.29
ΠΡΟΝΤΕΑ
0.00%
0.00
ΧΑΙΔΕ
0.00%
0.00
ΚΟΥΕΣ
0.55%
7.28
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0.89%
1.70
ΜΥΤΙΛ
-0.09%
43.90
ΑΤΡΑΣΤ
1.92%
8.50
ΚΡΙ
1.71%
17.86
ΡΕΒΟΙΛ
2.53%
1.62
ΠΛΑΘ
1.18%
3.87
ΑΤΤ
1.17%
0.78
ΦΛΕΞΟ
0.65%
7.80
CNLCAP
-1.52%
6.50
ΒΙΟΚΑ
2.75%
1.87
ΔΟΜΙΚ
-2.11%
1.86
ΑΚΡΙΤ
0.00%
0.95
AEM
-0.19%
4.21
ΟΡΙΛΙΝΑ
4.87%
0.82
ΣΠΙ
-0.75%
0.53
CENER
1.41%
9.32
ΔΟΥΡΟ
0.00%
0.00
ΑΒΑΞ
-0.73%
2.05
ΜΠΤΚ
0.00%
0.51
ΕΛΤΟΝ
-1.69%
1.75
ΕΚΤΕΡ
1.21%
2.09
OPTIMA
5.65%
17.96
ΜΑΘΙΟ
-8.73%
0.58
EVRR
0.00%
0.00
ΣΑΡΑΝ
0.00%
0.00
ΑΛΦΑ
3.96%
2.68
ΙΛΥΔΑ
10.20%
2.70
ΕΤΕ
1.47%
10.35
ΠΑΙΡ
0.25%
0.81
ΚΕΠΕΝ
0.00%
0.00
ΤΡΑΣΤΟΡ
0.00%
1.16
ΙΝΛΟΤ
-0.56%
1.06
ΓΕΒΚΑ
-0.35%
1.44
ΕΛΧΑ
1.87%
2.18
ΕΛΠΕ
-0.84%
7.69
ΕΛΣΤΡ
-1.30%
2.27
ΠΕΤΡΟ
0.43%
9.42
ΛΑΝΑΚ
5.20%
0.91
ΛΕΒΠ
0.00%
0.00
ΕΥΔΑΠ
-1.70%
5.78
ΜΕΒΑ
5.85%
5.25
ΦΑΙΣ
-1.50%
3.61
ΣΑΤΟΚ
0.00%
0.00
ΚΕΚΡ
2.13%
1.20
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0.31%
19.36
ΑΤΕΚ
10.20%
1.08
ΕΛΙΝ
-0.90%
2.20
ΝΑΥΠ
-2.27%
0.69
ΣΑΡ
-2.00%
13.70
ΕΒΡΟΦ
0.25%
2.00
ΕΛΛ
0.36%
13.80
ΔΡΟΜΕ
0.32%
0.32
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0.00%
3.90
ΦΡΙΓΟ
-1.36%
0.29
BOCHGR
1.85%
6.60
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-2.73%
1.28
ΟΠΑΠ
1.69%
20.40
ΒΙΟΤ
0.00%
0.21
ΠΡΕΜΙΑ
0.77%
1.31
ΒΙΟΣΚ
5.33%
1.68
ΙΚΤΙΝ
-0.58%
0.35
ΜΠΡΙΚ
-0.38%
2.63
ΑΛΜΥ
-1.78%
4.97
ΑΝΔΡΟ
0.30%
6.70
ΑΒΕ
-1.08%
0.46
ΣΕΝΤΡ
-1.23%
0.32
ΛΟΓΟΣ
0.00%
0.00
ΠΕΡΦ
-0.33%
5.96
ΙΝΛΙΦ
-0.78%
5.12
ΕΛΒΕ
-0.99%
5.00
ΙΑΤΡ
-2.22%
1.77
ΕΠΙΛΚ
0.00%
0.00
ΙΝΤΕΚ
-0.16%
6.27
ΙΝΤΕΤ
0.40%
1.26
ΑΤΤΙΚΑ
0.47%
2.12
ΞΥΛΚ
-0.44%
0.23
ΛΑΒΙ
0.38%
0.80
ΣΠΥΡ
3.62%
0.14
ΜΟΝΤΑ
0.00%
3.97
ΟΤΟΕΛ
-1.68%
11.72
ΣΙΔΜΑ
0.73%
1.38
ΑΣΚΟ
-0.84%
3.55
ΛΑΜΨΑ
0.00%
0.00
NOVAL
-0.38%
2.59
ΦΡΛΚ
-0.50%
4.02
ΕΥΑΠΣ
-1.85%
3.19
ΝΑΚΑΣ
-1.32%
2.98
ΕΧΑΕ
0.85%
5.90
DIMAND
2.43%
8.42
ΠΛΑΚΡ
0.00%
14.90
ΤΖΚΑ
1.97%
1.30
ΔΑΑ
-0.92%
9.66
QLCO
0.67%
6.00
ΜΙΓ
0.59%
3.43
ΚΤΗΛΑ
4.85%
2.16
ΒΟΣΥΣ
0.00%
0.00
ΠΡΔ
-9.49%
0.25
ΔΕΗ
0.07%
13.77
ΙΝΤΚΑ
-0.63%
3.14
ΜΕΡΚΟ
-0.56%
35.60
ΠΡΟΦ
0.52%
5.82
ΚΥΡΙΟ
-1.76%
1.12
ΛΟΥΛΗ
-1.00%
3.95
TITC
0.96%
41.95
ΕΣΥΜΒ
0.34%
1.18
ACAG
-6.95%
5.62
ΣΠΕΙΣ
3.85%
6.48
ΑΡΑΙΓ
-4.92%
12.36
ΚΑΡΕΛ
0.00%
318.00
ΑΔΜΗΕ
1.34%
3.02
ΜΕΝΤΙ
0.41%
2.42
ΟΤΕ
-0.59%
16.88
ΛΕΒΚ
-2.44%
0.24
ΥΑΛΚΟ
0.00%
0.00
ΒΙΟ
-0.17%
5.79
ΕΥΡΩΒ
2.42%
2.66
ΑΑΑΚ
5.17%
6.10
ΜΟΥΖΚ
-4.56%
0.46
AKTR
0.75%
5.39
ΜΟΤΟ
-1.43%
2.75
ΕΕΕ
0.26%
46.98
EVR
-3.35%
1.73
ΔΑΙΟΣ
0.00%
4.00
ΜΟΗ
0.18%
22.84
ΜΙΝ
-7.82%
0.46
ΠΑΠ
1.84%
2.77
ΛΑΜΔΑ
-1.36%
6.54
ΟΛΠ
1.00%
45.50
ΚΟΡΔΕ
1.45%
0.42
ΚΟΥΑΛ
0.53%
1.15
ΠΕΙΡ
2.96%
5.70