Γ.Δ.
1421.71 -0,31%
ACAG
+0,84%
6
CENER
-0,32%
9.21
CNLCAP
0,00%
7.5
DIMAND
+2,60%
8.3
NOVAL
-0,72%
2.69
OPTIMA
+2,64%
12.42
TITC
+1,37%
29.65
ΑΑΑΚ
0,00%
5.9
ΑΒΑΞ
-0,55%
1.44
ΑΒΕ
0,00%
0.457
ΑΔΜΗΕ
-0,45%
2.21
ΑΚΡΙΤ
+0,63%
0.8
ΑΛΜΥ
-2,91%
2.67
ΑΛΦΑ
-1,55%
1.52
ΑΝΔΡΟ
-1,54%
6.4
ΑΡΑΙΓ
-0,36%
11.21
ΑΣΚΟ
+1,79%
2.85
ΑΣΤΑΚ
0,00%
6.58
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
+0,24%
8.46
ΑΤΤ
0,00%
10.85
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.29
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+0,34%
5.87
ΒΙΟΚΑ
+0,43%
2.35
ΒΙΟΣΚ
+0,40%
1.27
ΒΙΟΤ
0,00%
0.232
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
+5,74%
2.58
ΓΕΒΚΑ
-0,71%
1.39
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,44%
16.88
ΔΑΑ
-1,49%
7.91
ΔΑΙΟΣ
-5,68%
3.32
ΔΕΗ
+2,10%
11.17
ΔΟΜΙΚ
+1,53%
3.99
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+0,61%
0.329
ΕΒΡΟΦ
-1,39%
1.42
ΕΕΕ
+0,57%
31.8
ΕΚΤΕΡ
0,00%
4.22
ΕΛΒΕ
0,00%
5.2
ΕΛΙΝ
+2,67%
2.31
ΕΛΛ
-0,73%
13.6
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,99%
2.495
ΕΛΠΕ
-2,87%
7.95
ΕΛΣΤΡ
+0,47%
2.14
ΕΛΤΟΝ
+0,12%
1.69
ΕΛΧΑ
-0,22%
1.824
ΕΝΤΕΡ
+0,89%
7.94
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.126
ΕΠΣΙΛ
-0,66%
12
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.28
ΕΤΕ
-1,34%
8.082
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.1
ΕΥΔΑΠ
+0,18%
5.68
ΕΥΡΩΒ
-0,24%
2.082
ΕΧΑΕ
-0,99%
5.02
ΙΑΤΡ
0,00%
1.52
ΙΚΤΙΝ
+4,58%
0.3655
ΙΛΥΔΑ
-0,30%
1.645
ΙΝΚΑΤ
-0,79%
5.04
ΙΝΛΙΦ
-0,21%
4.69
ΙΝΛΟΤ
-0,92%
1.08
ΙΝΤΕΚ
+0,70%
5.74
ΙΝΤΕΡΚΟ
-0,84%
4.74
ΙΝΤΕΤ
-0,84%
1.18
ΙΝΤΚΑ
-2,60%
3.19
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
332
ΚΕΚΡ
+0,38%
1.32
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
-1,87%
1.575
ΚΟΡΔΕ
+0,84%
0.483
ΚΟΥΑΛ
+5,76%
1.138
ΚΟΥΕΣ
+0,76%
5.29
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
0,00%
10.7
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.79
ΚΥΡΙΟ
+4,19%
1.12
ΛΑΒΙ
+0,35%
0.863
ΛΑΜΔΑ
-0,60%
6.64
ΛΑΜΨΑ
0,00%
36.6
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.91
ΛΕΒΚ
+0,72%
0.28
ΛΕΒΠ
0,00%
0.276
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
+0,74%
1.36
ΛΟΥΛΗ
-1,08%
2.74
ΜΑΘΙΟ
-8,04%
0.846
ΜΕΒΑ
+0,26%
3.9
ΜΕΝΤΙ
-2,44%
2.8
ΜΕΡΚΟ
-4,13%
41.8
ΜΙΓ
-0,54%
3.68
ΜΙΝ
0,00%
0.505
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-3,36%
24.72
ΜΟΝΤΑ
-9,21%
3.35
ΜΟΤΟ
+1,76%
2.89
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.675
ΜΠΕΛΑ
+1,75%
26.74
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,30%
3.4
ΜΠΡΙΚ
-1,34%
1.845
ΜΠΤΚ
0,00%
0.58
ΜΥΤΙΛ
+0,90%
35.72
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.64
ΝΑΥΠ
-0,21%
0.934
ΞΥΛΚ
+1,15%
0.265
ΞΥΛΠ
-24,96%
0.424
ΟΛΘ
-3,26%
20.8
ΟΛΠ
-2,53%
25.05
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.4
ΟΠΑΠ
-0,82%
14.6
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,43%
0.924
ΟΤΕ
+0,30%
13.5
ΟΤΟΕΛ
-0,86%
11.48
ΠΑΙΡ
0,00%
1.095
ΠΑΠ
-0,41%
2.42
ΠΕΙΡ
-1,80%
3.499
ΠΕΤΡΟ
-0,74%
8.02
ΠΛΑΘ
-0,64%
3.895
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.3
ΠΡΔ
0,00%
0.276
ΠΡΕΜΙΑ
+0,35%
1.142
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
-0,43%
4.6
ΡΕΒΟΙΛ
+0,96%
1.575
ΣΑΡ
+0,36%
11.18
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.034
ΣΕΝΤΡ
-2,13%
0.322
ΣΙΔΜΑ
-3,20%
1.665
ΣΠΕΙΣ
+0,60%
6.74
ΣΠΙ
+0,31%
0.64
ΣΠΥΡ
0,00%
0.155
ΤΕΝΕΡΓ
+0,89%
19.35
ΤΖΚΑ
-0,71%
1.395
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.14
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-1,20%
1.65
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.8
ΦΡΙΓΟ
+1,69%
0.24
ΦΡΛΚ
-1,30%
3.8
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.595

Αλέξανδρος Λαγάκος: Ποιες κινήσεις σχεδιάζει η Blue Grid στην αγορά προμήθειας LNG

Σημαντικά περιθώρια ανάπτυξης της αγοράς προμήθειας υγροποιημένου φυσικού αερίου σε τελικούς καταναλωτές (small-scale LNG), όπως είναι μεταξύ άλλων η βιομηχανία, οι οδικές μεταφορές και η ακτοπλοΐα, βλέπει ο επικεφαλής της Blue Grid, Αλέξανδρος Λαγάκος. 

Στη συνέντευξή του στο powergame.gr ο κ. Λαγάκος αναφέρεται στα σχέδια της εταιρείας και τα οφέλη των επιχειρήσεων από τη χρήση LNG, ενώ για την ανάπτυξη της αγοράς βιομεθανίου στη χώρα τονίζει ότι είναι απαραίτητη η δημιουργία ενός καθεστώτος ποσοστώσεων (quotas) σε προμηθευτές και τελικούς καταναλωτές, προκειμένου ένα μέρος της ενέργειας που προμηθεύουν ή καταναλώνουν αντίστοιχα, να καλύπτεται από «ανανεώσιμα αέρια» όπως είναι το βιομεθάνιο.

  • Ποια είναι η κατάσταση της ελληνικής αγοράς προμήθειας LNG σήμερα; Υπάρχουν θετικές προοπτικές ανάπτυξης για τα επόμενα χρόνια;

Η ελληνική αγορά της προμήθειας LNG βρίσκεται μόλις στο ξεκίνημά της, σε διαφορά φάσης από την πλειονότητα των υπολοίπων κρατών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Συνεπώς, έχει μπροστά της σημαντικά περιθώρια ανάπτυξης, προσφέροντας αξιόπιστες λύσεις στους παρακάτω τομείς:

-Σε βιομηχανικούς καταναλωτές που θέλουν να σταματήσουν να χρησιμοποιούν πετρελαιοειδή για τις ενεργειακές τους ανάγκες.

– Σε στόλους βαρέων οχημάτων που θέλουν να βελτιώσουν δραστικά το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα και να ελαχιστοποιήσουν τα λειτουργικά τους κόστη χωρίς να θυσιάσουν κάτι από την επιχειρησιακή τους αποδοτικότητα.

– Σε στόλους πλοίων που θέλουν να εναρμονιστούν με τις διεθνείς οδηγίες για την προστασία του περιβάλλοντος.

Αυτές οι προοπτικές, σε συνδυασμό με τη μέχρι σήμερα επιτυχημένη πορεία της Blue Grid, ήταν που έστρεψαν και το ενδιαφέρον του μεγαλύτερου ευρωπαϊκού ομίλου προμήθειας LNG (Molgas) στην Ελλάδα. Συγκεκριμένα, το καλοκαίρι του 2022 η Molgas επένδυσε πλειοψηφικά στην εταιρεία μας, προκειμένου να ισχυροποιήσει τον ρόλο μας στην ανάπτυξη της αγοράς LNG στην Ελλάδα. 

Πέρα από την ευτυχή μας θέση να ανήκουμε σε έναν τόσο σημαντικό όμιλο με 25ετή εμπειρία και παρουσία σε 10 ευρωπαϊκές χώρες, η επένδυση της Molgas στην Blue Grid αποτελεί και μία πολύτιμη ευκαιρία για την πατρίδα μας καθώς ενέχει τη δυναμική να αποτελέσει καταλύτη για την ανάπτυξη της εγχώριας αγοράς LNG. Πολύ περισσότερο όταν η επένδυση αυτή συνδυάστηκε πρόσφατα και με την αναβάθμιση του Σοφοκλή Παπανικολάου, ιδρυτή της Blue Grid, σε CEO ολόκληρου του Ομίλου της Molgas. Το γεγονός αυτό αποτελεί κατά τη γνώμη μας μία ακόμη πιο ισχυρή ψήφο εμπιστοσύνης στη μέχρι σήμερα πορεία της Blue Grid.

Για να κατανοήσει κάποιος το σημερινό αποτύπωμα του Ομίλου στην ευρωπαϊκή αγορά αρκεί να σκεφτεί κανείς πως κάθε μέρα του χρόνου παραδίδουμε περίπου 60 φορτία LNG κατά μέσο όρο, ενώ διαθέτουμε ένα δίκτυο 100 πρατηρίων ανεφοδιασμού οχημάτων και 2 πλοία για την προμήθεια ναυτιλιακού καυσίμου. Το γεγονός πως πλέον όχι μόνο το επιχειρηματικό σχέδιο αλλά και η ίδια η «ανθρωπογεωγραφία» του Ομίλου «δείχνει Ελλάδα», αποτελεί σημαντική ευκαιρία πάνω απ’ όλα για τους Έλληνες καταναλωτές.

  • Ποιες κινήσεις σχεδιάζει η Blue Grid για το 2024;

Τον περασμένο Νοέμβριο, όταν τέθηκε σε εμπορική λειτουργία η σχετική εγκατάσταση της Ρεβυθούσας, ξεκινήσαμε να παραδίδουμε σε τακτική βάση τα πρώτα φορτία LNG σε τελικούς καταναλωτές στην περιοχή της ΝΑ Ευρώπης και πολύ σύντομα εντός του 2024 -μόλις είναι έτοιμοι και οι πρώτοι εγχώριοι πελάτες μας- θα ξεκινήσουμε τις παραδόσεις και στην Ελλάδα.

Μέσα στη νέα χρονιά οι πρώτες ελληνικές βιομηχανίες που θα καταναλώνουν LNG θα είναι γεγονός. Και είμαστε περήφανοι που οι βιομηχανίες αυτές είναι πελάτες μας. Επίσης, την άνοιξη του 2024 ξεκινούν να λειτουργούν και τα πρώτα δύο πρατήρια ανεφοδιασμού βαρέων οχημάτων με LNG σε Αθήνα (Θριάσιο) και Θεσσαλονίκη (Σίνδος), εγκαινιάζοντας αυτήν τη νέα αγορά για τους Έλληνες μεταφορείς.

Στόχος μας είναι σύντομα να έχει ολοκληρωθεί και η κατασκευή άλλων δύο πρατηρίων μας σε Πάτρα και Ιωάννινα. Αξίζει να αναφέρουμε πως ο όμιλός μας σήμερα αριθμεί περί τα 100 LNG πρατήρια (ιδιόκτητα και συνεργαζόμενα) ανά την Ευρώπη, αποδεικνύοντας πόσο πολύ πιστεύουμε σε αυτήν την αγορά.

  • Γιατί να προτιμήσει ένας οδηγός βαρέως οχήματος το LNG σε σύγκριση με το ντίζελ;

Καταρχάς ένας τράκτορας LNG κατασκευάζεται εργοστασιακά ώστε να κινείται με το συγκεκριμένο καύσιμο. Πολύ γνωστοί Ευρωπαίοι κατασκευαστές παράγουν εδώ και αρκετά χρόνια τέτοιους τράκτορες, με αποτέλεσμα σήμερα να υπάρχει αρκετά μεγάλος αριθμός μεταχειρισμένων τρακτόρων LNG διαθέσιμος για τους Έλληνες οδηγούς.

Γιατί να στραφεί ένας οδηγός στο LNG; Κατά τη γνώμη μας, υπάρχει μία σειρά καλών λόγων υπέρ αυτής της απόφασης:

– Το LNG υπό τις παρούσες συνθήκες είναι ενδεικτικά 25% φθηνότερο από το ντίζελ.

– Το LNG εξαλείφει τους κυριότερους ατμοσφαιρικούς ρύπους που επιβαρύνουν τον αστικό ιστό και μειώνει κατά περίπου 20% τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.

– Ένας τράκτορας LNG δεν προσθέτει επιπλέον απόβαρο σε σχέση με τον αντίστοιχο τράκτορα ντίζελ.

– Ένας τράκτορας LNG είναι έως και κατά 50% λιγότερο θορυβώδης από έναν τράκτορα ντίζελ, διευκολύνοντας τη λειτουργία του σε αστικό περιβάλλον ακόμη και βραδινές ώρες.

Αν κάποιος προβεί στους σχετικούς υπολογισμούς, τότε θα συνειδητοποιήσει πως ένας μέσος τράκτορας LNG εξοικονομεί για τον οδηγό περισσότερα από 15.000 ευρώ/έτος, όσον αφορά τα λειτουργικά του κόστη. Αν συγκρίνει κανείς αυτό το ετήσιο όφελος με το κόστος κτήσης ενός μεταχειρισμένου τράκτορα LNG 5ετίας (40.000 – 60.000 ευρώ) ή τη διαφορά τιμής μεταξύ ενός καινούργιου τράκτορα LNG και του αντίστοιχου μοντέλου ντίζελ (30.000 – 40.000 ευρώ), καταλαβαίνει πως η επένδυση στο LNG δεν πρασινίζει μόνο την εφοδιαστική αλυσίδα αλλά επιπλέον συμφέρει και οικονομικά.

Στη βιομηχανία, το LNG ως καύσιμο έχει να επιδείξει αντίστοιχα οφέλη. Πέρα από το καλύτερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα σε σχέση με τα πετρελαιοειδή, το LNG εξασφαλίζει και σημαντική μείωση του ενεργειακού κόστους. Ιδίως εάν κανείς λάβει υπ’ όψιν και τα περιφερειακά κόστη που συνδέονται με τη χρήση πιο ρυπογόνων καυσίμων, όπως το μαζούτ, τη μειωμένη ενεργειακή απόδοση, το επιπλέον κόστος για την αγορά δικαιωμάτων εκπομπών ρύπων, την προθέρμανση του καυσίμου κλπ.

  • Ποιες είναι οι προοπτικές ανάπτυξης της χρήσης LNG στις θαλάσσιες μεταφορές στην Ελλάδα;

Ο Διεθνής Οργανισμός Ναυτιλίας (IMO) αλλά και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχουν ήδη θεσπίσει περιβαλλοντικές πολιτικές που τίθενται σε ισχύ σε λίγες μόλις εβδομάδες και που αναγκάζουν τα περισσότερα πλοία να αναζητήσουν πιο «πράσινες» λύσεις πρόωσης άμεσα. Στο πλαίσιο αυτό, το LNG, ακόμη και στη σημερινή ορυκτή – συμβατική μορφή του, αποτελεί ένα σημαντικό βήμα προς τη βιωσιμότητα.

Σταδιακά τα ίδια πλοία που σήμερα κινούνται με «συμβατικό» LNG μπορούν να επιλέξουν να κινούνται με «ανανεώσιμο» LNG, επιτυγχάνοντας πλήρη εξάλειψη των εκπομπών τους. Το «ανανεώσιμο LNG» δεν είναι τίποτα άλλο παρά βιομεθάνιο που παρήχθη από βιομάζα ή συνθετικό μεθάνιο που παρήχθη από υδρογόνο και δεσμευμένο διοξειδίο του άνθρακα (CO2). Ήδη βλέπουμε μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες να καταναλώνουν τέτοιου είδους ανανεώσιμο LNG, δίνοντας το έναυσμα στην αγορά αυτή να αναπτυχθεί.

Αντίστοιχα, το ίδιο ακριβώς ισχύει και για τα βαρέα οχήματα που κινούνται με LNG. Οποιοδήποτε όχημα μπορεί ανά πάσα στιγμή να επιλέξει να «πρασινίσει» ακόμη περισσότερο ή ακόμη και να μηδενίσει τους ρύπους του, ζητώντας από τον προμηθευτή του ανανεώσιμο LNG.

  • Το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας προωθεί ένα θεσμικό πλαίσιο για την ανάπτυξη της αγοράς βιομεθανίου. Ποια κίνητρα είναι απαραίτητα για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος;

Θεωρώ σημαντική την επιθυμία της χώρας μας να αναπτύξει τον τομέα του βιομεθανίου μέσω ενός εθνικού πλαισίου. Όμως, προσωπικά θεωρώ μη παραγωγικό το να εξαντληθεί η συγκεκριμένη προσπάθεια στη δημιουργία ενός εθνικού πλαισίου που απλώς ανταμείβει τον παραγωγό βιομεθανίου. Ταυτόχρονα είναι εξίσου σημαντική και η δημιουργία ζήτησης βιομεθανίου και όχι απλά παραγωγής. 

Για αυτόν τον σκοπό κρίνω απαραίτητη τη δημιουργία ενός καθεστώτος ποσοστώσεων (quotas) σε προμηθευτές και τελικούς καταναλωτές, προκειμένου ένα μέρος της ενέργειας που προμηθεύουν ή καταναλώνουν αντίστοιχα να πρέπει να καλύπτεται από «ανανεώσιμα αέρια» όπως το βιομεθάνιο. Μία τέτοια τομή θα είναι το εισιτήριο για τομείς όπως αυτός των μεταφορών και ειδικότερα των βαρέων οχημάτων, προκειμένου να καταστούν πιο φιλικοί προς το περιβάλλον.

Μία εξίσου μεγάλη πρόκληση που αντιμετωπίζει η αγορά του βιομεθανίου και του bioLNG είναι η δημιουργία οικονομιών κλίμακας και η συγκέντρωση μεγάλων ποσοτήτων κυρίως για την εξυπηρέτηση της ναυτιλίας. Ένας αποτελεσματικός τρόπος προς αυτήν την κατεύθυνση θα αποτελέσει η μέθοδος της «εικονικής υγροποίησης» που ξεκίνησε ήδη να εφαρμόζεται σε άλλα ευρωπαϊκά κράτη. Αυτή η ρυθμιστική μέθοδος επιτρέπει την έγχυση βιομεθανίου σε κάποιο σημείο του εθνικού δικτύου αγωγών και την απόληψή του ως LNG σε κάποιο τερματικό σταθμό εντός της ίδιας χώρας.

  • Πώς βλέπετε την πορεία της αγοράς LNG τα επόμενα χρόνια;

Θεωρώ πως το LNG αποτελεί «ευλογία» για τη χώρα μας. Το γεγονός πως είχαμε επιδείξει την προνοητικότητα να δημιουργήσουμε τον τερματικό σταθμό LNG στη Ρεβυθούσα πριν από 25 χρόνια, πλέον μας αποζημιώνει ως χώρα, καθώς θωρακίζει την ενεργειακή μας ασφάλεια. Και ως αποτέλεσμα η εθνική μας τροφοδοσία σε φυσικό αέριο δεν εξαρτάται πλέον από κανέναν προμηθευτή με δεσπόζουσα θέση στην αγορά, καθώς το LNG αποτελεί ένα παγκοσμιοποιημένο προϊόν όπως ακριβώς ισχύει για το πετρέλαιο.

Η πρόσφατη ενεργειακή κρίση αποτέλεσε καταλύτη για την κατασκευή σημαντικού αριθμού νέων σταθμών παραγωγής LNG ανά τον πλανήτη. Ως αποτέλεσμα, από το 2025 αναμένεται να ξεκινήσουν να προστίθενται στη παγκόσμια προσφορά νέες ποσότητες LNG που συνολικά ανέρχονται σε ετήσια ποσότητα που ξεπερνά το σύνολο των ρωσικών εξαγωγών αερίου (150 δισ. κυβικά μέτρα ανά έτος) προς την Ευρώπη προ ουκρανικής κρίσης.

Γι’ αυτό και οι τιμές αερίου στην προθεσμιακή αγορά για παραδόσεις εντός του 2026 και μετέπειτα παρέμεναν -και συνεχίζουν να παραμένουν- πολύ ανταγωνιστικές ακόμη και καθ’ όλη τη διάρκεια της ενεργειακής κρίσης του 2022. Οι τιμές του LNG είναι ήδη ανταγωνιστικές και συνεχίζουν να βαίνουν βελτιούμενες προς το παρόν. Συνεπώς, διαφαίνεται πως τα «καλύτερα» βρίσκονται μπροστά για όλους μας ως καταναλωτές.

  • Πρόσφατα, αναλάβατε τη θέση του CEO στη Blue Grid, καθώς και τον συντονισμό της ανάπτυξης του ομίλου της Molgas στη Νοτιοανατολική  Ευρώπη. Ποιες ευκαιρίες βλέπετε στην ευρύτερη περιοχή;

Στόχος μας είναι η εδραίωση της αγοράς του LNG σε όλους τους τομείς δράσης μας στην Ελλάδα και στη ΝΑ Ευρώπη. Η Ελλάδα και ο Όμιλός μας έχουν σημαντικό ρόλο να διαδραματίσουν στην ανάπτυξη των εφοδιαστικών αλυσίδων LNG στην ευρύτερη γειτονιά μας. Προσωπικά για μένα αυτό είναι το μεγάλο στοίχημα που επιδιώκω να κερδίσω από τη νέα θέση ευθύνης που μου εμπιστεύτηκε ο Όμιλος και είμαι αισιόδοξος πως η ομάδα μας θα το καταφέρει.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!