Γ.Δ.
1448.48 -0,48%
ACAG
-0,30%
6.58
CENER
+1,15%
7.94
CNLCAP
-1,26%
7.85
DIMAND
+0,21%
9.57
OPTIMA
0,00%
10.64
TITC
+0,68%
29.75
ΑΑΑΚ
0,00%
7
ΑΒΑΞ
-0,54%
1.484
ΑΒΕ
-0,83%
0.478
ΑΔΜΗΕ
+0,68%
2.235
ΑΚΡΙΤ
+2,70%
0.95
ΑΛΜΥ
-0,69%
2.86
ΑΛΦΑ
-1,70%
1.5925
ΑΝΔΡΟ
-0,29%
6.88
ΑΡΑΙΓ
+1,94%
12.6
ΑΣΚΟ
+1,90%
2.68
ΑΣΤΑΚ
0,00%
7.44
ΑΤΕΚ
0,00%
0.378
ΑΤΡΑΣΤ
+0,25%
8.08
ΑΤΤ
0,00%
11.1
ΑΤΤΙΚΑ
-3,89%
2.47
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
0,00%
5.8
ΒΙΟΚΑ
+0,39%
2.6
ΒΙΟΣΚ
+3,16%
1.305
ΒΙΟΤ
0,00%
0.28
ΒΙΣ
0,00%
0.18
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.54
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.675
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
16.78
ΔΑΑ
-0,12%
8.31
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.78
ΔΕΗ
-0,88%
11.24
ΔΟΜΙΚ
+3,35%
4.785
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-2,79%
0.349
ΕΒΡΟΦ
-1,18%
1.675
ΕΕΕ
+0,93%
30.36
ΕΚΤΕΡ
-1,69%
4.375
ΕΛΒΕ
0,00%
4.94
ΕΛΙΝ
-1,20%
2.47
ΕΛΛ
-2,09%
14.05
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+1,35%
2.62
ΕΛΠΕ
+2,37%
8.43
ΕΛΣΤΡ
-3,67%
2.36
ΕΛΤΟΝ
-0,67%
1.788
ΕΛΧΑ
-0,92%
1.932
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.85
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.14
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
-3,62%
1.33
ΕΤΕ
-1,43%
7.56
ΕΥΑΠΣ
-0,62%
3.23
ΕΥΔΑΠ
+0,35%
5.72
ΕΥΡΩΒ
0,00%
2.01
ΕΧΑΕ
-0,19%
5.16
ΙΑΤΡ
+2,41%
1.7
ΙΚΤΙΝ
-0,57%
0.4325
ΙΛΥΔΑ
+3,59%
1.73
ΙΝΚΑΤ
+1,12%
5.4
ΙΝΛΙΦ
+1,98%
5.14
ΙΝΛΟΤ
-0,69%
1.148
ΙΝΤΕΚ
-0,79%
6.26
ΙΝΤΕΡΚΟ
+0,46%
4.4
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.28
ΙΝΤΚΑ
-1,88%
3.65
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
344
ΚΕΚΡ
-1,93%
1.525
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
-2,68%
1.635
ΚΟΡΔΕ
-1,79%
0.55
ΚΟΥΑΛ
-6,81%
1.286
ΚΟΥΕΣ
-2,19%
5.8
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
+0,47%
10.7
ΚΤΗΛΑ
+2,22%
1.84
ΚΥΡΙΟ
+0,70%
1.44
ΛΑΒΙ
-0,35%
0.851
ΛΑΜΔΑ
-0,43%
6.89
ΛΑΜΨΑ
0,00%
33.4
ΛΑΝΑΚ
-0,91%
1.09
ΛΕΒΚ
-1,18%
0.336
ΛΕΒΠ
+0,57%
0.35
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
+2,08%
1.47
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.75
ΜΑΘΙΟ
+3,32%
1.09
ΜΕΒΑ
-2,70%
3.96
ΜΕΝΤΙ
+0,33%
3
ΜΕΡΚΟ
0,00%
46.2
ΜΙΓ
-1,97%
3.99
ΜΙΝ
0,00%
0.64
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,15%
27.16
ΜΟΝΤΑ
+0,31%
3.24
ΜΟΤΟ
-1,15%
3.015
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.73
ΜΠΕΛΑ
-0,14%
29.18
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+1,50%
3.38
ΜΠΡΙΚ
+0,25%
1.975
ΜΠΤΚ
0,00%
0.47
ΜΥΤΙΛ
+0,37%
38.2
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.78
ΝΑΥΠ
-1,94%
1.01
ΞΥΛΚ
-1,06%
0.28
ΞΥΛΚΔ
0,00%
0.0002
ΞΥΛΠ
+1,79%
0.342
ΞΥΛΠΔ
0,00%
0.0025
ΟΛΘ
+0,45%
22.4
ΟΛΠ
-0,60%
24.8
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.85
ΟΠΑΠ
-1,51%
15.61
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,45%
0.896
ΟΤΕ
-0,90%
14.28
ΟΤΟΕΛ
+0,16%
12.88
ΠΑΙΡ
-1,67%
1.18
ΠΑΠ
-1,13%
2.62
ΠΕΙΡ
-3,30%
3.775
ΠΕΤΡΟ
-1,89%
8.3
ΠΛΑΘ
0,00%
4
ΠΛΑΚΡ
-3,18%
15.2
ΠΡΔ
0,00%
0.296
ΠΡΕΜΙΑ
+0,70%
1.154
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
+1,96%
4.69
ΡΕΒΟΙΛ
+5,59%
1.7
ΣΑΡ
-0,34%
11.9
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.047
ΣΕΝΤΡ
-0,53%
0.378
ΣΙΔΜΑ
-5,00%
1.9
ΣΠΕΙΣ
+1,04%
7.8
ΣΠΙ
+4,46%
0.75
ΣΠΥΡ
0,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
-0,71%
18.24
ΤΖΚΑ
+3,13%
1.645
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.19
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,12%
1.72
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.18
ΦΙΕΡ
+0,28%
0.359
ΦΛΕΞΟ
+1,86%
8.2
ΦΡΙΓΟ
+2,48%
0.33
ΦΡΛΚ
+0,85%
4.14
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.695

Όλα τα σενάρια στο τραπέζι για το βουλγαρικό διυλιστήριο Lukoil

Στο επίκεντρο των συζητήσεων βρίσκεται τις τελευταίες ημέρες το διυλιστήριο Μπουργκάς της Lukoil, με πολλούς «μνηστήρες» να το διεκδικούν. Η ρωσική ιδιωτική εταιρεία Lukoil, στην οποία ανήκει το διυλιστήριο του Μπουργκάς, έχει το μονοπώλιο στη χονδρική αγορά στη Βουλγαρία, σύμφωνα με το Euractiv. Η διοίκηση του ομίλου Helleniq Energy «παρακολουθεί στενά» την υπόθεση πώλησης του διυλιστηρίου, καθώς -όπως υποστήριξε πριν από λίγες μέρες ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου, Ανδρέας Σιάμισιης- διαθέτει ήδη ισχυρή θέση στην αγορά καυσίμων της γειτονικής χώρας.

Απαντώντας σε σχετική ερώτηση, κατά την τηλεδιάσκεψη με τους αναλυτές για τα αποτελέσματα εννεαμήνου, ο κ. Σιάμισιης τόνισε πως οι φήμες για πώληση του διυλιστηρίου κυκλοφορούν εδώ και ενάμιση χρόνο. «Πρόκειται για υπόθεση που συνδέεται με πολιτικές αποφάσεις και όχι μόνο με αμιγώς επιχειρηματικά κριτήρια», σχολίασε.

Η πολιτική σταθερότητα της Βουλγαρίας απειλείται από μια κρίση στην αγορά καυσίμων, καθώς ο κυβερνητικός συνασπισμός θέλει να μειώσει την εξάρτηση από το ρωσικό πετρέλαιο, κάτι που όμως θα σήμαινε σύγκρουση με τη ρωσική ιδιωτική εταιρεία Lukoil. Ειδικότερα, τα βουλγαρικά κόμματα GERB και DPS απείλησαν να διακόψουν αμέσως τις ρωσικές προμήθειες πετρελαίου, ενώ θέλουν να παραδώσουν τον επιχειρησιακό έλεγχο της βουλγαρικής επιχείρησης στην κυβέρνηση. Όπως αναφέρει το Euractiv, ένας βουλγαρικός νόμος που ψηφίστηκε μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, δίνει στο κράτος το δικαίωμα να διορίσει έναν «ειδικό εμπορικό διαχειριστή» για να αναλάβει τον έλεγχο του διυλιστηρίου της Lukoil Neftochim Bulgaria, όταν υπάρχει απειλή για την εθνική ασφάλεια. Σε περίπτωση προσωρινής διακοπής λειτουργίας του διυλιστηρίου, το κράτος δεν θα μπορεί να οργανώσει την εισαγωγή καυσίμων, επειδή η εταιρεία θα μπορούσε να αρνηθεί την πρόσβαση στις εγκαταστάσεις αποθήκευσης. Το κράτος έχει, όμως, εκ του νόμου το δικαίωμα να αναλάβει τον έλεγχο των επιχειρήσεων της Lukoil για περίοδο έξι μηνών, η οποία μπορεί να παραταθεί κατά άλλους έξι μήνες, αν χρειαστεί.

Ο πρωθυπουργός Nikolay Denkov δεν θέλει να παίξει σκληρό πόκερ με τη Ρωσία και προειδοποιεί για σοβαρούς κινδύνους εάν το βουλγαρικό διυλιστήριο αναγκαστεί να σταματήσει τις εργασίες λόγω έλλειψης πετρελαίου. «Με όλη αυτήν την πολιτική αστάθεια, μια τέτοια κίνηση θα οδηγούσε σε τεράστιες αυξήσεις τιμών», σχολίασε. Από την άλλη πλευρά, το βουλγαρικό think-tank Center for the Study of Democracy (CSD) διεξήγαγε διάφορες μελέτες που έδειξαν ότι η αναστολή του ρωσικού πετρελαίου για το διυλιστήριο του Μπουργκάς δεν θα προκαλούσε κανένα πρόβλημα, αλλά θα σταματούσε μόνο το υπερκέρδος του Κρεμλίνου από τη βουλγαρική αγορά.

Σύμφωνα με το Euractiv, η πιο ρεαλιστική επιλογή είναι η Βουλγαρία να πείσει τη Lukoil ότι η πώληση του διυλιστηρίου σε ξένο επενδυτή είναι η καλύτερη λύση. «Η μόνη ρεαλιστική επιλογή είναι ένας Αμερικανός επενδυτής, διότι όλες οι μεγάλες ευρωπαϊκές εταιρείες έχουν συμφέροντα στη Ρωσία και δεν θα ήθελαν να εμπλακούν», αναφέρει. Ωστόσο, η ελληνική πλευρά έκανε μια πρώτη προσέγγιση διά στόματος Σιάμισιη, λέγοντας πως ο στρατηγικός σχεδιασμός του ομίλου δεν προβλέπει τόσο μεγάλες επενδύσεις στη διύλιση, αλλά λόγω εγγύτητας η διοίκηση παρακολουθεί την κατάσταση και θα «δούμε πώς θα εξελιχθεί».

Την ίδια ώρα, φουντώνει η συζήτηση γύρω από τη δημιουργία ενός πετρελαιαγωγού, με τον κ. Denkov να σχολιάζει πως η βουλγαρική κυβέρνηση θα αναπτύξει γρήγορα το σχέδιο για έναν πετρελαιαγωγό από το ελληνικό λιμάνι της Αλεξανδρούπολης στο Μπουργκάς, κατά το πρότυπο του διασυνδετήριου αγωγού με την Ελλάδα, μέσω του οποίου το αζέρικο αέριο μπορεί να φτάσει σε άλλες χώρες των Βαλκανίων. Ο Denkov δήλωσε ότι το περιφερειακό ενδιαφέρον για τον πετρελαιαγωγό είναι μεγάλο και «δεν υπάρχει αμφιβολία ότι είναι κερδοφόρος, ιδίως εάν συνδυαστεί με τη λειτουργία του διυλιστηρίου του Μπουργκάς». Πρόθεση της βουλγαρικής πλευράς είναι να κατασκευαστεί ένας αγωγός για την εξαγωγή των ήδη παραγόμενων καυσίμων και σε περίπτωση προβλήματος στην αγορά, η Βουλγαρία να μπορεί να εισάγει γρήγορα από την Ελλάδα. Η Ρουμανία ενδιαφέρεται επίσης για τον πετρελαιαγωγό προς το Μπουργκάς, εξετάζοντας το ενδεχόμενο να χρηματοδοτήσει την επέκτασή του στα σύνορά της.

Ο υπουργός Οικονομικών της Βουλγαρίας, Assen Vassilev, μιλώντας πριν από λίγες ημέρες στο πρώτο διεθνές συνέδριο Southeast Europe Connectivity Forum (SECF) αναφέρθηκε και στον αγωγό Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη, που περιλαμβάνει δύο τμήματα, ένα για αργό πετρέλαιο και ένα για πετρελαϊκά προϊόντα. «Η ιδέα είναι να χρησιμοποιήσουμε στον βαθμό του δυνατού τον διασυνδετήριο αγωγό και εκπονούμε μελέτη σκοπιμότητας, για να μπορέσουμε να κάνουμε αυτήν την παράκαμψη», ανέφερε. Σημείωσε ότι ο αγωγός είναι γεωπολιτικά πολύ σημαντικός, λόγω του πολέμου στην Ουκρανία. Το αργό θα φτάνει με δεξαμενόπλοια στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης και στη συνέχεια θα μεταφέρεται μέσω του αγωγού στο βουλγαρικό λιμάνι του Μπουργκάς. Εκεί βρίσκεται και το διυλιστήριο της χώρας. Από το Μπουργκάς το πετρέλαιο θα μεταφέρεται με δεξαμενόπλοια και σε άλλες χώρες της Ανατολικής Ευρώπης.

Το έργο του πετρελαιαγωγού είναι η αναβίωση του παλιού επενδυτικού σχεδίου «Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη», που προωθούσαν πριν από 16 χρόνια οι κυβερνήσεις της Ελλάδας, της Βουλγαρίας και της Ρωσίας. Τότε προβλεπόταν η ροή ρωσικού πετρελαίου από το Μπουργκάς προς την Αλεξανδρούπολη, με σκοπό τη θαλάσσια μεταφορά του σε χώρες της ΝΑ Μεσογείου. Το project του τότε σχεδίου προέβλεπε την κατασκευή αγωγού διαμέτρου 24 ιντσών και τη δυνατότητα μεταφοράς 30-35 εκατ. τόνων αργού πετρελαίου. Ωστόσο, το έργο δεν προχώρησε ποτέ, παρά την υπογραφή διακρατικών συμφωνιών.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!