Γ.Δ.
1423.83 +0,15%
ACAG
+0,50%
6.03
CENER
-0,87%
9.13
CNLCAP
0,00%
7.5
DIMAND
+0,48%
8.34
NOVAL
0,00%
2.69
OPTIMA
-0,81%
12.32
TITC
+0,84%
29.9
ΑΑΑΚ
0,00%
5.9
ΑΒΑΞ
-0,56%
1.432
ΑΒΕ
0,00%
0.457
ΑΔΜΗΕ
-0,68%
2.195
ΑΚΡΙΤ
-28,75%
0.57
ΑΛΜΥ
0,00%
2.67
ΑΛΦΑ
+0,10%
1.5215
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.4
ΑΡΑΙΓ
+0,62%
11.28
ΑΣΚΟ
+3,51%
2.95
ΑΣΤΑΚ
0,00%
6.58
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.46
ΑΤΤ
+1,38%
11
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.29
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
0,00%
5.87
ΒΙΟΚΑ
0,00%
2.35
ΒΙΟΣΚ
+1,57%
1.29
ΒΙΟΤ
0,00%
0.232
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.58
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.39
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
16.88
ΔΑΑ
+1,14%
8
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.32
ΔΕΗ
-0,09%
11.16
ΔΟΜΙΚ
0,00%
3.99
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.329
ΕΒΡΟΦ
0,00%
1.42
ΕΕΕ
+0,75%
32.04
ΕΚΤΕΡ
-0,59%
4.195
ΕΛΒΕ
0,00%
5.2
ΕΛΙΝ
0,00%
2.31
ΕΛΛ
+0,74%
13.7
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,20%
2.49
ΕΛΠΕ
+0,57%
7.995
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.14
ΕΛΤΟΝ
+1,42%
1.714
ΕΛΧΑ
-1,32%
1.8
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.94
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.126
ΕΠΣΙΛ
+0,67%
12.08
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.28
ΕΤΕ
+0,30%
8.106
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.1
ΕΥΔΑΠ
-0,18%
5.67
ΕΥΡΩΒ
+1,25%
2.108
ΕΧΑΕ
-1,79%
4.93
ΙΑΤΡ
+1,32%
1.54
ΙΚΤΙΝ
-1,50%
0.36
ΙΛΥΔΑ
-0,91%
1.63
ΙΝΚΑΤ
-1,79%
4.95
ΙΝΛΙΦ
0,00%
4.69
ΙΝΛΟΤ
+0,74%
1.088
ΙΝΤΕΚ
-1,05%
5.68
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
4.74
ΙΝΤΕΤ
+3,81%
1.225
ΙΝΤΚΑ
+0,31%
3.2
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
332
ΚΕΚΡ
0,00%
1.32
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
+0,32%
1.58
ΚΟΡΔΕ
-0,21%
0.482
ΚΟΥΑΛ
+0,35%
1.142
ΚΟΥΕΣ
+0,76%
5.33
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
-0,47%
10.65
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.79
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.12
ΛΑΒΙ
+0,12%
0.864
ΛΑΜΔΑ
-0,45%
6.61
ΛΑΜΨΑ
0,00%
36.6
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.91
ΛΕΒΚ
0,00%
0.28
ΛΕΒΠ
0,00%
0.276
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.36
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.74
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.846
ΜΕΒΑ
0,00%
3.9
ΜΕΝΤΙ
+1,43%
2.84
ΜΕΡΚΟ
0,00%
41.8
ΜΙΓ
0,00%
3.68
ΜΙΝ
+2,97%
0.52
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,24%
24.66
ΜΟΝΤΑ
+1,19%
3.39
ΜΟΤΟ
+1,21%
2.925
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.675
ΜΠΕΛΑ
-0,22%
26.68
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
-0,59%
3.38
ΜΠΡΙΚ
+0,27%
1.85
ΜΠΤΚ
0,00%
0.58
ΜΥΤΙΛ
-0,50%
35.54
ΝΑΚΑΣ
-0,76%
2.62
ΝΑΥΠ
+2,14%
0.954
ΞΥΛΚ
-1,89%
0.26
ΞΥΛΠ
+12,74%
0.478
ΟΛΘ
0,00%
20.8
ΟΛΠ
+1,40%
25.4
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.4
ΟΠΑΠ
+0,14%
14.62
ΟΡΙΛΙΝΑ
0,00%
0.924
ΟΤΕ
-0,30%
13.46
ΟΤΟΕΛ
0,00%
11.48
ΠΑΙΡ
+0,46%
1.1
ΠΑΠ
+0,83%
2.44
ΠΕΙΡ
-0,14%
3.494
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8.02
ΠΛΑΘ
+0,13%
3.9
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.3
ΠΡΔ
0,00%
0.276
ΠΡΕΜΙΑ
+0,18%
1.144
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
-0,65%
4.57
ΡΕΒΟΙΛ
+0,32%
1.58
ΣΑΡ
-0,36%
11.14
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.034
ΣΕΝΤΡ
+2,17%
0.329
ΣΙΔΜΑ
+1,20%
1.685
ΣΠΕΙΣ
0,00%
6.74
ΣΠΙ
0,00%
0.64
ΣΠΥΡ
0,00%
0.155
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
19.35
ΤΖΚΑ
-3,58%
1.345
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.14
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,97%
1.666
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.8
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.24
ΦΡΛΚ
+2,37%
3.89
ΧΑΙΔΕ
+1,68%
0.605

Στουρνάρας: Να προετοιμαστούν οι τράπεζες για ένα δυσμενέστερο περιβάλλον

Οι τράπεζες πρέπει να προετοιμαστούν για ένα πιο δυσμενές τραπεζικό και μακροοικονομικό περιβάλλον, εξαιτίας της σύσφιξης της νομισματικής πολιτικής, προειδοποίησε ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος, Γιάννης Στουρνάρας, σε ομιλία του στο Σεμινάριο Υψηλού Επιπέδου EUROFI 2023.

Πιο αναλυτικά, όπως είπε ο κ. Στουρνάρας

Οι κεντρικές τράπεζες ενδιαφέρονται και για τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα, αν και το κύριο καθήκον τους είναι η σταθερότητα των τιμών. Η χρηματοπιστωτική σταθερότητα είναι προφανώς απαραίτητη, αλλά επιπρόσθετα συνεισφέρει και στην ομαλή μετάδοση της νομισματικής πολιτικής. Σε αυτό το πλαίσιο, η αγορά των εντόκων γραμματίων και των  κρατικών ομολόγων προσελκύει την προσοχή των κεντρικών τραπεζών. Η βιωσιμότητα του δημόσιου χρέους είναι επομένως σημαντική τόσο για τις κυβερνήσεις όσο και για τις κεντρικές τράπεζες. Επίσης, η έκθεση των εμπορικών τραπεζών σε κρατικά ομόλογα, ήταν και συνεχίζει να αποτελεί ένα σημείο ανησυχίας για τις εποπτικές αρχές (διασύνδεση κράτους –  τραπεζών).

Λόγω της πανδημίας, ο λόγος του δημόσιου χρέους προς το ΑΕΠ στην ευρωζώνη έχει αυξηθεί σημαντικά, αλλά άρχισε να μειώνεται τα τελευταία δύο χρόνια, επωφελούμενος από μια θετική επίδραση του ‘snowball effect’ (που είναι η διαφορά μεταξύ του ονομαστικού ρυθμού ανάπτυξης και του έμμεσου επιτοκίου του δημόσιου χρέους) και παρά το γεγονός ότι υπάρχουν ακόμη μεγάλα πρωτογενή δημοσιονομικά ελλείμματα σε ορισμένα κράτη-μέλη. Το 2025, αναμένεται ότι ο λόγος του δημόσιου χρέους (ως ποσοστό του ΑΕΠ) στην ευρωζώνη θα μειωθεί κατά 4 ποσοστιαίες μονάδες (στο 87 τοις εκατό του ΑΕΠ) σε σύγκριση με αυτό που είναι σήμερα. Ωστόσο, αυτό εξακολουθεί να είναι υψηλότερο από ό,τι πριν από την πανδημία. Καθώς η νομισματική σύσφιξη έχει προκαλέσει γενική αύξηση των επιτοκίων και ασθενέστερη ανάπτυξη, δεν υπάρχει περιθώριο εφησυχασμού στη δημοσιονομική πολιτική. Στο πλαίσιο αυτό, είναι επιτακτική ανάγκη ο δημοσιονομικός προσανατολισμός να παραμείνει περιοριστικός και οι νέοι δημοσιονομικοί κανόνες (που είναι πιο ευέλικτοι και αποφεύγουν την προκυκλικότητα των προηγούμενων) να ισχύουν στην ευρωζώνη από τις αρχές του 2024.

Η αύξηση των βασικών επιτοκίων της ΕΚΤ και η συρρίκνωση του ισολογισμού της (μέσω της σταδιακής αποπληρωμής των στοχευμένων πράξεων πιο μακροπρόθεσμης αναχρηματοδότησης και της παύσης των επαναγορών στο πλαίσιο του προγράμματος αγοράς στοιχείων ενεργητικού) επηρέασαν μέχρι τώρα θετικά την κερδοφορία των εμπορικών τραπεζών μέσω της αύξησης του καθαρού περιθωρίου επιτοκίου (επειδή τα επιτόκια των δανείων αναπροσαρμόζονται άμεσα ενώ τα επιτόκια καταθέσεων με σημαντική χρονική υστέρηση). Ωστόσο, αυτό δεν αναμένεται να συνεχιστεί, εξαιτίας της σταδιακής αύξησης των επιτοκίων καταθέσεων, της αύξησης του κόστους χρηματοδότησης στις αγορές χρήματος και της μείωσης της ζήτησης για δάνεια. Κατά συνέπεια, οι εμπορικές τράπεζες πρέπει να προετοιμαστούν για ένα πιο δυσμενές τραπεζικό και μακροοικονομικό περιβάλλον εξαιτίας της σύσφιξης της νομισματικής πολιτικής.

Ο μη τραπεζικός χρηματοπιστωτικός τομέας (αμοιβαία κεφάλαια χρηματαγοράς, αντισταθμιστικά κεφάλαια, ιδιωτικά επενδυτικά κεφάλαια, εταιρίες διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων, ασφαλιστικές επιχειρήσεις, συνταξιοδοτικά ταμεία, κ.λπ.) έχει ανταποκριθεί καλά σε γενικές γραμμές παρά τις πολλαπλές αναταραχές των τελευταίων ετών. Ωστόσο, τα υψηλότερα επιτόκια, ο χαμηλός ρυθμός οικονομικής ανάπτυξης και οι υψηλές αποτιμήσεις των χρηματοοικονομικών περιουσιακών στοιχείων συνιστούν παράγοντες ανησυχίας, πολύ δε περισσότερο λόγω των διαφόρων μορφών έκθεσης των τραπεζών στο μη τραπεζικό χρηματοπιστωτικό τομέα.

Κατά συνέπεια:

α) οι επόπτες και οι ρυθμιστικές αρχές των μη τραπεζικών χρηματοπιστωτικών επιχειρήσεων οφείλουν να ενισχύσουν τις εποπτικές απαιτήσεις ειδικά ως προς την εταιρική διακυβέρνηση, την ασυμφωνία στη ληκτότητα απαιτήσεων και υποχρεώσεων και την κεφαλαιακή επάρκεια,

β) η υπερβολική έκθεση σε επαγγελματικά και οικιστικά ακίνητα μπορεί να αντιμετωπιστεί με μέτρα για τη δανειακή επιβάρυνση που εφαρμόζονται σε επίπεδο δανειολήπτη και με κεφαλαιακά αποθέματα ασφαλείας,

γ) οι προτάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής του Απριλίου 2023 για τη διαχείριση κρίσεων και την εγγύηση καταθέσεων πρέπει να προχωρήσουν χωρίς καθυστέρηση ως ένα βήμα προς την ολοκλήρωση της Τραπεζικής Ένωσης στην Ευρωπαϊκή Ένωση,

δ) όλοι οι επόπτες (για τις τράπεζες, τις ασφαλιστικές επιχειρήσεις, τις κεφαλαιαγορές, τις αγορές χρήματος και ομολόγων κ.λπ.) θα πρέπει να εμβαθύνουν τη συνεργασία τους, το συντονισμό τους και την ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ τους,

ε) οι επόπτες πρέπει να απολαμβάνουν ανεξαρτησία στην άσκηση των αρμοδιοτήτων τους και να διαθέτουν επαρκείς πόρους,

στ) ο Ενιαίος Εποπτικός Μηχανισμός, μολονότι έχει συσταθεί σχετικά πρόσφατα, έχει εποπτεύσει με επιτυχία τις ευρωπαϊκές τράπεζες και μπορεί να αποτελέσει πρότυπο για άλλους οργανισμούς.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!