Η ελληνική πρωτοβουλία για τη σταδιακή απεξάρτηση της ναυτιλίας από τα ορυκτά καύσιμα

Η ευθύνη της Ελλάδα ως πρώτη ναυτιλιακή δύναμη είναι να καταθέτει προτάσεις που θα οδηγήσουν στην επόμενη μέρα της ναυτιλίας με ασφάλεια

Γιάννης Πλακιωτάκης ©Eurokinissi

Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης, συμμεριζόμενος την ανάγκη συνεισφοράς όλων των οικονομικών τομέων, συμπεριλαμβανομένης της ναυτιλίας, στους φιλόδοξους στόχους της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας και της Συμφωνίας των Παρισίων για την Κλιματική Αλλαγή, απεύθυνε επιστολή στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με την οποία προτείνει μία ρεαλιστική εναλλακτική προσέγγιση, σε συνάρτηση με τη σχεδιαζόμενη από την Ε.Ε. ένταξη της ναυτιλίας στο Ευρωπαϊκό Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών (EU ETS).

Εκφράζοντας και τις ανησυχίες της ελληνικής διεθνούς ναυτιλιακής βιομηχανίας ως προς τις προθέσεις της Ευρωπαϊκή Επιτροπής, στο πλαίσιο αναθεώρησης του EU ETS, να συμπεριλάβει σε αυτό τη ναυτιλία, προτείνει τη δημιουργία ενός ειδικού ευρωπαϊκού Ταμείου υπό το EU ETS που θα εξασφαλίσει τη σταθερότητα της τιμής του άνθρακα (carbon price), τη μείωση της επιχειρηματικής αβεβαιότητας και τον περιορισμό των οικονομικών και διοικητικών επιβαρύνσεων για τις χιλιάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της ευρωπαϊκής ναυτιλίας.

Οι άξονες της ελληνικής πρότασης

Η πρόταση βασίζεται στην αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει», καθώς επιτρέπει οι φορείς που ελέγχουν την εμπορική λειτουργία του πλοίου (commercial operators) και κατά συνέπεια καθορίζουν με τις αποφάσεις τους την ενεργειακή απόδοση του πλοίου, να καταβάλλουν και το κόστος εκπομπών των αερίων του θερμοκηπίου. Το εν λόγω Ταμείο θα χρηματοδοτήσει παράλληλα την έρευνα & τεχνολογία για καύσιμα και τεχνολογίες χαμηλών και μηδενικών εκπομπών, ενώ δυνητικά θα καταστήσει ελκυστικότερη τη χρήση περιβαλλοντικά φιλικών καυσίμων.

Λαμβάνοντας υπόψη ότι η προτεινόμενη προσέγγιση δύναται να ενταχθεί και σε ένα παγκοσμίως αποδεκτό μέτρο στο πλαίσιο του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού, ο υπουργός καλεί την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να εξετάσει την σχετική πρόταση με θετικό πρίσμα κατά την επεξεργασία της αναμενόμενης, εντός του προσεχούς Ιουλίου, νομοθετικής πρότασής της. Η ελληνική πρωτοβουλία απολαμβάνει της συναίνεσης σημαντικών φορέων της ευρωπαϊκής και διεθνούς ναυτιλιακής βιομηχανίας και μη κυβερνητικών περιβαλλοντικών οργανώσεων και φέρνει τη χώρα μας στο επίκεντρο των διεθνών και ευρωπαϊκών προσπαθειών για τη σταδιακή απεξάρτηση της ναυτιλίας από το διοξείδιο του άνθρακα.

Η Ελλάδα έχει ευθύνη ως πρώτη ναυτιλιακή δύναμη

Με αφορμή την ελληνική πρόταση προς την Ευρωπαϊκή. Επιτροπή, ο κ. Πλακιωτάκης δήλωσε τα εξής: «Μετά το Brexit, ο ελληνόκτητος στόλος αποτελεί το 58% του ευρωπαϊκού.

Με την ευθύνη που αναλογεί στην Ελλάδα ως πρώτη ναυτιλιακή δύναμη στην Ευρώπη και στον κόσμο, να καταθέτει προτάσεις που θα οδηγήσουν στην επόμενη μέρα της ναυτιλίας με ασφάλεια, προβλεψιμότητα και απόλυτο σεβασμό στους ευρωπαϊκούς περιβαλλοντικούς στόχους, προτείναμε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή να εξετάσει, αντί της ένταξης της ναυτιλίας στο Ευρωπαϊκό Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών που σχεδιάσθηκε για άλλες βιομηχανίες, τη δημιουργία ενός ειδικού ναυτιλιακού κεφαλαίου που θα χρηματοδοτείται με σταθερό τρόπο από τη ναυτιλιακή βιομηχανία, αναλόγως των αερίων εκπομπών κάθε πλοίου.

Η πρότασή μας διασφαλίζει την επίτευξη των κοινών μας περιβαλλοντικών στόχων στην Ε.Ε., την χρηματοδότηση της απαιτούμενης, υψηλής κλίμακας, έρευνας για τη σταδιακή απεξάρτηση της ναυτιλίας από τα ορυκτά καύσιμα, χωρίς να θέτει σε διακινδύνευση τη βιωσιμότητα των χιλιάδων μικρομεσαίων επιχειρήσεων που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της ευρωπαϊκής ναυτιλίας».

ΟΛΘ
1.19%
33.90
ΑΣΤΑΚ
0.00%
7.30
ΞΥΛΠ
-5.64%
0.37
ΜΠΕΛΑ
0.00%
28.00
ΟΛΥΜΠ
0.45%
2.21
ΠΡΟΝΤΕΑ
-4.07%
5.90
ΧΑΙΔΕ
0.00%
0.00
ΚΟΥΕΣ
2.48%
6.60
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0.61%
1.63
ΜΥΤΙΛ
-1.30%
41.10
ΑΤΡΑΣΤ
-0.92%
8.58
ΚΡΙ
1.73%
16.46
ΡΕΒΟΙΛ
0.31%
1.63
ΠΛΑΘ
0.26%
3.84
ΑΤΤ
-2.11%
0.74
ΦΛΕΞΟ
0.00%
0.00
CNLCAP
0.00%
0.00
ΒΙΟΚΑ
1.88%
1.63
ΔΟΜΙΚ
-0.52%
1.91
ΑΚΡΙΤ
2.29%
0.98
AEM
-0.10%
4.08
ΟΡΙΛΙΝΑ
0.26%
0.77
ΣΠΙ
1.52%
0.53
CENER
-2.22%
8.80
ΔΟΥΡΟ
0.00%
0.00
ΑΒΑΞ
0.30%
1.99
ΜΠΤΚ
-5.56%
0.51
ΕΛΤΟΝ
1.54%
1.65
ΕΚΤΕΡ
-0.30%
1.99
OPTIMA
-1.00%
15.78
ΜΑΘΙΟ
0.00%
0.00
EVRR
2.30%
0.18
ΣΑΡΑΝ
0.00%
0.00
ΑΛΦΑ
-0.74%
2.27
ΙΛΥΔΑ
-1.29%
2.30
ΕΤΕ
0.19%
9.47
ΠΑΙΡ
-3.75%
0.77
ΚΕΠΕΝ
0.00%
1.72
ΤΡΑΣΤΟΡ
-0.83%
1.20
ΙΝΛΟΤ
0.00%
1.04
ΓΕΒΚΑ
2.07%
1.48
ΕΛΧΑ
-1.30%
1.97
ΕΛΠΕ
-2.00%
7.59
ΕΛΣΤΡ
-2.84%
2.05
ΠΕΤΡΟ
-0.69%
8.60
ΛΑΝΑΚ
0.00%
0.92
ΛΕΒΠ
0.00%
0.00
ΕΥΔΑΠ
-0.18%
5.70
ΜΕΒΑ
-0.43%
4.62
ΦΑΙΣ
-2.21%
3.54
ΣΑΤΟΚ
0.00%
0.00
ΚΕΚΡ
2.62%
1.18
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
3.28%
18.90
ΑΤΕΚ
0.00%
0.00
ΕΛΙΝ
0.00%
2.18
ΝΑΥΠ
1.17%
0.69
ΣΑΡ
-0.71%
13.90
ΕΒΡΟΦ
1.07%
1.89
ΕΛΛ
-1.09%
13.65
ΔΡΟΜΕ
1.32%
0.31
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0.00%
3.90
ΦΡΙΓΟ
-0.68%
0.29
BOCHGR
-0.33%
5.98
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-1.39%
1.28
ΟΠΑΠ
1.04%
19.40
ΒΙΟΤ
0.00%
0.00
ΠΡΕΜΙΑ
-0.82%
1.21
ΒΙΟΣΚ
-1.31%
1.51
ΙΚΤΙΝ
0.77%
0.33
ΜΠΡΙΚ
-0.78%
2.54
ΑΛΜΥ
0.78%
5.20
ΑΝΔΡΟ
-0.59%
6.72
ΑΒΕ
4.18%
0.45
ΣΕΝΤΡ
-0.32%
0.32
ΛΟΓΟΣ
0.00%
0.00
ΠΕΡΦ
1.05%
5.79
ΙΝΛΙΦ
-0.60%
4.94
ΕΛΒΕ
0.00%
0.00
ΙΑΤΡ
-0.56%
1.77
ΕΠΙΛΚ
0.00%
0.00
ΙΝΤΕΚ
0.00%
6.29
ΙΝΤΕΤ
-0.40%
1.24
ΑΤΤΙΚΑ
0.00%
2.11
ΞΥΛΚ
-1.64%
0.24
ΛΑΒΙ
0.25%
0.80
ΣΠΥΡ
0.00%
0.00
ΜΟΝΤΑ
-0.51%
3.90
ΟΤΟΕΛ
-1.04%
11.38
ΣΙΔΜΑ
0.00%
1.40
ΑΣΚΟ
-0.29%
3.41
ΛΑΜΨΑ
0.00%
37.00
NOVAL
-0.84%
2.35
ΦΡΛΚ
2.21%
3.94
ΕΥΑΠΣ
0.00%
3.29
ΝΑΚΑΣ
-1.97%
2.98
ΕΧΑΕ
-1.47%
5.37
DIMAND
0.70%
8.60
ΠΛΑΚΡ
0.00%
0.00
ΤΖΚΑ
0.00%
1.24
ΔΑΑ
-0.16%
9.16
ΜΙΓ
5.32%
2.97
ΚΤΗΛΑ
0.00%
0.00
ΒΟΣΥΣ
-0.95%
2.08
ΠΡΔ
0.00%
0.22
ΔΕΗ
-0.30%
13.44
ΙΝΤΚΑ
0.00%
3.02
ΜΕΡΚΟ
0.00%
0.00
ΠΡΟΦ
-0.36%
5.57
ΚΥΡΙΟ
6.11%
0.94
ΛΟΥΛΗ
0.00%
3.52
TITC
-1.23%
40.15
ΕΣΥΜΒ
3.37%
1.17
ACAG
-0.17%
5.94
ΣΠΕΙΣ
-0.71%
5.62
ΑΡΑΙΓ
0.16%
12.70
ΚΑΡΕΛ
-0.63%
314.00
ΑΔΜΗΕ
-0.50%
2.99
ΜΕΝΤΙ
0.45%
2.24
ΟΤΕ
-0.30%
16.90
ΛΕΒΚ
0.00%
0.00
ΥΑΛΚΟ
0.00%
0.00
ΒΙΟ
-0.18%
5.46
ΤΕΝΕΡΓ
0.00%
0.00
ΕΥΡΩΒ
-1.43%
2.41
ΑΑΑΚ
-4.00%
4.80
ΜΟΥΖΚ
-0.44%
0.45
AKTR
-0.19%
5.28
ΜΟΤΟ
1.12%
2.70
ΕΕΕ
-1.27%
45.26
EVR
-0.66%
1.50
ΔΑΙΟΣ
0.00%
0.00
ΜΟΗ
-0.55%
21.68
ΜΙΝ
-3.14%
0.49
ΠΑΠ
0.78%
2.59
ΛΑΜΔΑ
-0.45%
6.60
ΟΛΠ
-0.24%
40.90
ΚΟΡΔΕ
2.06%
0.40
ΚΟΥΑΛ
-0.54%
1.10
ΠΕΙΡ
0.19%
5.16