Τα ευρωπαϊκά λιμάνια πολύτιμα assets στην πολιτική Τράμπ – Στη Θεσσαλονίκη το 21ο Συνέδριο του ESPO

Τα ευρωπαϊκά λιμάνια, έχουν τώρα να αντιμετωπίσουν, εκτός των άλλων, τις επιπτώσεις από την πολιτική του Ντόναλντ Τραμπ

Συνέντευξη τύπου ESPO © Powergame.gr

Τα ευρωπαϊκά λιμάνια, σε μία εποχή γεωπολιτικής αστάθειας, μπορούν να λειτουργήσουν σαν ένα σημαντικό επιχειρησιακό στοιχείο, σαν ένα buffer asset, στη διακίνηση αγαθών και την παροχή υπηρεσιών. Τα λιμάνια της Ευρώπης, πέραν της γεωπολιτικής αστάθειας και των φιλόδοξων στόχων του green deal, έχουν τώρα να αντιμετωπίσουν τις επιπτώσεις από την πολιτική Τραμπ, καθώς οι αυξήσεις στους εισαγωγικούς δασμούς από πλευράς ΗΠΑ, θα οδηγήσουν σε αύξηση των κινεζικών εξαγωγών στην Ευρώπη.

Όπως είπε ο πρόεδρος του ESPO, της Ένωσης των Ευρωπαϊκών Λιμένων, Αnsis Zeltins, «αν και δεν μπορούμε να μιλήσουμε με βεβαιότητα για το τι θα πράξει ο πρόεδρος Τραμπ, οπωσδήποτε η Κίνα δεν θα μειώσει τις εξαγωγές της, άρα είναι πολύ πιθανή η αύξηση των εξαγωγών προς την Ευρώπη. Να σημειωθεί, σε ό,τι αφορά τη ναυτιλία, πως το 40% των ενεργών πλοίων είναι κατασκευασμένα στην Κίνα, ενώ το 70% όσων κατασκευάζονται, έχουν παραγγελθεί στην Κίνα, υπάρχει μία σχέση που πολύ δύσκολα θα διαταραχθεί. Γενικότερα, θα υπάρξουν επιπτώσεις τις οποίες δεν μπορούμε ακόμη να προβλέψουμε, κάνουμε μόνο υποθέσεις».

Την παραπάνω δήλωση έκανε ο κ. Zeltins, παραμονή του ετήσιου συνεδρίου του ESPO, που θα πραγματοποιηθεί 16 και 17 Μαϊου, στη Θεσσαλονίκη, ενώ σήμερα το απόγευμα θα πραγματοποιηθεί η γενική συνέλευση της Ένωσης, με προσκεκλημένο ομιλητή τον Ευρωπαίο Επίτροπο Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού, Απόστολο Τζιτζικώστα.

Στο διήμερο συνέδριο του ESPO, θα αναλυθούν οι προκλήσεις για τα 320 Ευρωπαϊκά λιμάνια, υπερτοπικής σημασίας, όπως και η ατζέντα της νέας Ευρωπαϊκής πολιτικής για τα Λιμάνια, που  έχει σαν βασικούς στόχους την Βιωσιμότητα, την Ανταγωνιστικότητα και την Ανθεκτικότητα, με έμφαση στην ασφάλεια και την προστασία των υποδομών της εφοδιαστικής αλυσίδας, όπως είπε η γενική γραμματέας του ΕSPO, Isabelle Ryckbost.

Mάνατζερς Ευρωπαϊκών Λιμανιών, εξειδικευμένοι σύμβουλοι και ειδικοί των λιμενικών και συνδυασμών μεταφορών, θα συζητήσουν μία σειρά θεμάτων, ξεκινώντας από τις γεωπολιτικές εξελίξεις και το πως αυτές επηρεάζουν την Ευρώπη. Επίσης, θα αναλύσουν ζητήματα ενεργειακής ασφάλειας, μείωσης του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της ναυτιλίας και απανθρακοποίησης, ψηφιακής μετάβασης και σύγχρονων λιμενικών υποδομών, εξυπηρέτησης της κρουαζιέρας αλλά και διακίνησης στρατιωτικών εξοπλισμών που μεταφέρονται μέσω των λιμένων.

ΟΛΘ: Ως τέλος Ιουνίου ξεκινάει το έργο του 6ου προβλήτα

Στη συνέντευξη συμμετείχαν επίσης από πλευράς της οικοδεσπότριας ΟΛΘ ΑΕ ο εκτελεστικός πρόεδρος της Εταιρείας και πρόεδρος της ΕΛΙΜΕ, Θάνος Λιάγκος και, ο διευθύνων σύμβουλος της εισηγμένης, Γιάννης Τσάρας.

Όπως είπε ο κ. Λιάγκος «μετά την έγκριση του master plan, η ΟΛΘ ΑΕ είναι έτοιμη να βάλει σε φάση υλοποίησης την επέκταση του 6ου προβλήτα  και να προχωρήσει στην υλοποίηση του επενδυτικού προγράμματος των 180 εκατ. ευρώ». Αναφερόμενος στο ίδιο θέμα και απαντώντας σε ερώτηση δημοσιογράφων, ο κ. Τσάρας πρόσθεσε ότι «το αργότερο ως το τέλος Ιουνίου, θα αρχίσουν οι εργασίες επέκτασης του 6ου προβλήτα και, το έργο, θα ολοκληρωθεί σε διάστημα 36 μηνών, βάσει μελετών».

Παίρνοντας το λόγο ο κ. Λιάγκος, εξέφρασε την άποψη ότι τα γεγονότα που επηρεάζουν τις διεθνείς μεταφορές, είναι πιθανό να ενισχύσουν τις εμπορευματικές ροές από την Ινδία και άλλες Ασιατικές χώρες, προς ελληνικά λιμάνια και, εν προκειμένω, προς το λιμάνι της Θεσσαλονίκης που βρίσκεται πολύ κοντά στις αγορές της Κεντρικής Ευρώπης.

«Ζούμε σε μια εποχή ραγδαίων αλλαγών και σύνθετων προκλήσεων. Τα λιμάνια μας δεν είναι απλώς πύλες εμπορίου. Αποτελούν κόμβους συνδεσιμότητας, κέντρα καινοτομίας και μοχλούς ανάπτυξης των εθνικών και ευρωπαϊκών οικονομιών. Κι όμως, για να συνεχίσουν να διαδραματίζουν αυτόν τον ρόλο, οφείλουμε να σταθούμε με ρεαλισμό και θάρρος απέναντι στα επερχόμενα κύματα αλλαγής» είπε ο πρόεδρος του ΟΛΘ και πρόσθεσε:

«Μία από τις σημαντικότερες προκλήσεις των τελευταίων ετών, αποτελεί η πράσινη μετάβαση. Η ενίσχυση των υποδομών για ηλεκτροδότηση πλοίων εντός λιμένα, η ανάπτυξη εναλλακτικών καυσίμων και η επένδυση σε βιώσιμες μεταφορικές αλυσίδες δεν είναι πια επιλογές — είναι επιταγές.

«Ταυτόχρονα, η ψηφιακή μετάβαση με την προώθηση καινοτομιών και την υιοθέτηση τεχνολογιών αιχμής, αποτελεί προαπαιτούμενο για την παροχή ποιοτικότερων υπηρεσιών, μεταμορφώνοντας κάθε πτυχή της λιμενικής λειτουργίας: από τα logistics και την ασφάλεια, έως τη διαχείριση φορτίων και την εμπειρία των επιβατών. Τα λιμάνια που δεν θα επενδύσουν εγκαίρως σε ”έξυπνες” λύσεις, απλώς θα μείνουν πίσω».

Ο κ. Λιάγκος αναφέρθηκε τέλος στις επιδόσεις της ΟΛΘ ΑΕ το 2024, χρονιά-ορόσημο στη  διακίνηση φορτίων και με βελτιωμένη λειτουργική αποδοτικότητα.

Ο κ. Τσάρας, είπε ότι ένα έργο εθνικής σημασίας, όπως είναι η επέκταση του 6ου προβλήτα, περνάει πλεον στο στάδιο της υλοποίησης, οπότε και θα ενισχύσει καθοριστικά την εμπορική δραστηριότητα του ΟΛΘ, δημιουργώντας πολλαπλασιαστικά οφέλη για την εθνική και τοπική οικονομία, καθώς και θετικό κοινωνικό αποτύπωμα.

Η ΟΛΘ ΑΕ, πρόσθεσε ο κ. Τσάρας, δίνει έμφαση στον τομέα της βιωσιμότητας , όπως αποδεικνύεται και από την εφαρμογή του προγράμματος παρακολούθησης των αερίων εκπομπών εισερχομένων πλοίων. Σε επίπεδο καινοτομίας, επενδύει σταθερά στον ψηφιακό μετασχηματισμό, με στόχο ένα «έξυπνο», ανταγωνιστικό και βιώσιμο λιμάνι – πρότυπο για την ευρύτερη περιοχή, παρέχοντας, όπως αποδεικνύεται από πρόσφατη επιθεώρηση,   λιμενικές υπηρεσίες υψηλής ποιότητας, με αυστηρά πρότυπα ασφάλειας και προστασίας (safety & security), σε πλήρη συμμόρφωση με τα διεθνή πρότυπα.

Στην πρώτη ημέρα του συνεδρίου του ESPO, την κυβέρνηση θα εκπροσωπήσει ο υφυπουργός Ναυτιλίας, Στέφανος Γκίκας, ενώ keynote speaker στην έναρξη των εργασιών, θα είναι ο Ευρωπαίος Επίτροπος Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού, Απόστολος Τζιτζικώστας.

ΟΛΘ
0.30%
33.60
ΑΣΤΑΚ
0.00%
0.00
ΞΥΛΠ
0.00%
0.00
ΜΠΕΛΑ
-0.71%
27.80
ΟΛΥΜΠ
1.82%
2.24
ΠΡΟΝΤΕΑ
-4.07%
5.90
ΧΑΙΔΕ
0.00%
0.00
ΚΟΥΕΣ
0.16%
6.45
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0.31%
1.63
ΜΥΤΙΛ
0.19%
41.72
ΑΤΡΑΣΤ
-0.23%
8.64
ΚΡΙ
0.62%
16.28
ΡΕΒΟΙΛ
0.00%
1.62
ΠΛΑΘ
0.39%
3.84
ΑΤΤ
0.00%
0.76
ΦΛΕΞΟ
0.00%
0.00
CNLCAP
0.00%
0.00
ΒΙΟΚΑ
1.25%
1.62
ΔΟΜΙΚ
4.69%
2.01
ΑΚΡΙΤ
0.21%
0.96
AEM
0.05%
4.09
ΟΡΙΛΙΝΑ
0.52%
0.77
ΣΠΙ
0.00%
0.00
CENER
0.44%
9.04
ΔΟΥΡΟ
0.00%
0.00
ΑΒΑΞ
1.16%
2.01
ΜΠΤΚ
0.00%
0.00
ΕΛΤΟΝ
0.93%
1.64
ΕΚΤΕΡ
1.25%
2.03
OPTIMA
-0.25%
15.90
ΜΑΘΙΟ
0.00%
0.00
EVRR
0.00%
0.17
ΣΑΡΑΝ
0.00%
0.00
ΑΛΦΑ
-0.18%
2.28
ΙΛΥΔΑ
2.15%
2.38
ΕΤΕ
0.87%
9.53
ΠΑΙΡ
0.00%
0.00
ΚΕΠΕΝ
0.00%
0.00
ΤΡΑΣΤΟΡ
0.00%
1.21
ΙΝΛΟΤ
0.19%
1.04
ΓΕΒΚΑ
0.00%
0.00
ΕΛΧΑ
0.00%
2.00
ΕΛΠΕ
-0.26%
7.72
ΕΛΣΤΡ
0.00%
0.00
ΠΕΤΡΟ
0.46%
8.70
ΛΑΝΑΚ
0.00%
0.00
ΛΕΒΠ
0.00%
0.00
ΕΥΔΑΠ
0.35%
5.73
ΜΕΒΑ
0.00%
0.00
ΦΑΙΣ
-0.97%
3.59
ΣΑΤΟΚ
0.00%
0.00
ΚΕΚΡ
1.31%
1.16
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0.55%
18.40
ΑΤΕΚ
0.00%
0.00
ΕΛΙΝ
0.00%
2.18
ΝΑΥΠ
2.64%
0.70
ΣΑΡ
0.43%
14.06
ΕΒΡΟΦ
1.34%
1.90
ΕΛΛ
-0.72%
13.70
ΔΡΟΜΕ
-0.66%
0.30
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0.00%
3.90
ΦΡΙΓΟ
0.00%
0.00
BOCHGR
0.67%
6.04
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0.15%
1.30
ΟΠΑΠ
0.83%
19.36
ΒΙΟΤ
0.00%
0.00
ΠΡΕΜΙΑ
0.00%
1.22
ΒΙΟΣΚ
0.65%
1.54
ΙΚΤΙΝ
0.00%
0.00
ΜΠΡΙΚ
0.39%
2.57
ΑΛΜΥ
0.39%
5.18
ΑΝΔΡΟ
-0.30%
6.74
ΑΒΕ
0.23%
0.43
ΣΕΝΤΡ
1.27%
0.32
ΛΟΓΟΣ
0.00%
0.00
ΠΕΡΦ
0.00%
5.73
ΙΝΛΙΦ
0.40%
4.99
ΕΛΒΕ
0.00%
0.00
ΙΑΤΡ
1.12%
1.80
ΕΠΙΛΚ
0.00%
0.00
ΙΝΤΕΚ
0.00%
6.29
ΙΝΤΕΤ
0.00%
0.00
ΑΤΤΙΚΑ
-0.47%
2.10
ΞΥΛΚ
0.82%
0.25
ΛΑΒΙ
0.00%
0.00
ΣΠΥΡ
0.00%
0.00
ΜΟΝΤΑ
0.00%
0.00
ΟΤΟΕΛ
1.39%
11.66
ΣΙΔΜΑ
2.86%
1.44
ΑΣΚΟ
0.58%
3.44
ΛΑΜΨΑ
0.00%
0.00
NOVAL
1.27%
2.40
ΦΡΛΚ
1.43%
3.91
ΕΥΑΠΣ
0.00%
0.00
ΝΑΚΑΣ
-2.63%
2.96
ΕΧΑΕ
0.18%
5.46
DIMAND
-0.23%
8.52
ΠΛΑΚΡ
0.00%
0.00
ΤΖΚΑ
0.00%
0.00
ΔΑΑ
-0.38%
9.14
ΜΙΓ
-1.06%
2.79
ΚΤΗΛΑ
0.00%
0.00
ΒΟΣΥΣ
0.00%
0.00
ΠΡΔ
0.00%
0.00
ΔΕΗ
0.82%
13.59
ΙΝΤΚΑ
1.49%
3.07
ΜΕΡΚΟ
0.00%
0.00
ΠΡΟΦ
0.00%
5.59
ΚΥΡΙΟ
0.00%
0.00
ΛΟΥΛΗ
1.70%
3.58
TITC
-0.37%
40.50
ΕΣΥΜΒ
1.06%
1.14
ACAG
0.34%
5.97
ΣΠΕΙΣ
0.00%
0.00
ΑΡΑΙΓ
0.16%
12.70
ΚΑΡΕΛ
0.00%
0.00
ΑΔΜΗΕ
0.00%
3.00
ΜΕΝΤΙ
0.00%
0.00
ΟΤΕ
0.00%
16.95
ΛΕΒΚ
0.00%
0.00
ΥΑΛΚΟ
0.00%
0.00
ΒΙΟ
0.18%
5.48
ΤΕΝΕΡΓ
0.00%
0.00
ΕΥΡΩΒ
1.23%
2.48
ΑΑΑΚ
0.00%
0.00
ΜΟΥΖΚ
0.00%
0.00
AKTR
0.00%
5.29
ΜΟΤΟ
1.50%
2.71
ΕΕΕ
0.04%
45.86
EVR
0.66%
1.52
ΔΑΙΟΣ
0.00%
0.00
ΜΟΗ
0.28%
21.86
ΜΙΝ
1.18%
0.52
ΠΑΠ
0.00%
0.00
ΛΑΜΔΑ
0.45%
6.66
ΟΛΠ
0.61%
41.25
ΚΟΡΔΕ
0.00%
0.00
ΚΟΥΑΛ
1.45%
1.12
ΠΕΙΡ
0.62%
5.18