Μητσοτάκης: Ο ΒΟΑΚ ενώνει την Κρήτη, έργο πνοής που γίνεται πραγματικότητα

Έπεσαν και επίσημα οι υπογραφές για την παραχώρηση του ΒΟΑΚ, ενός από τα μεγαλύτερα οδικά έργα που πρόκειται να υλοποιηθούν στην Ευρώπη

Υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης του ΒΟΑΚ © ΙΝΤΙΜΕ

Σημαντική ημέρα χαρακτήρισε τη σημερινή ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, με αφορμή την υπογραφή της σύμβασης για την κατασκευή του τμήματος Ηρακλείου του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), ενός έργου που, όπως είπε, «δεν εξαγγέλλεται απλώς, αλλά υλοποιείται». «Είναι μια σπουδαία ημέρα για την Κρήτη. Έπειτα από πολλές δυσκολίες και εμπόδια, ένα έργο που είχα αναλάβει προσωπικά ως δέσμευση μπαίνει σε τροχιά υλοποίησης. Ο ΒΟΑΚ είναι τεχνικά σύνθετο, απαιτητικό, με ορίζοντα πενταετίας, αλλά είναι ταυτόχρονα ένα έργο εθνικής σημασίας για την ασφάλεια, τη συνοχή και την ανάπτυξη του νησιού», σημείωσε ο πρωθυπουργός.

Ο κ. Μητσοτάκης κάλεσε σε στενή συνεργασία όλους τους τοπικούς φορείς για την ομαλή εξέλιξη των εργασιών: «Θέλω να ζητήσω τη συμβολή και τη συνεργασία όλων των τοπικών αρχών, ώστε να ξεπεραστούν τα όποια εμπόδια και να κατανοήσουμε τη μεγάλη αξία που έχει αυτό το έργο για την Κρήτη και τους ανθρώπους της».

O Κυριάκος Μητσοτάκης στην υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης του ΒΟΑΚ © ΙΝΤΙΜΕ

O Κυριάκος Μητσοτάκης στην υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης του ΒΟΑΚ © ΙΝΤΙΜΕ

Για την ανατολική Κρήτη, ο πρωθυπουργός επανέλαβε τη δέσμευσή του:

«Οι μελέτες για το τμήμα Παχειά Άμμος – Σητεία προχωρούν άμεσα. Με σταθερά βήματα, ο ΒΟΑΚ θα ενώνει την Κίσσαμο με τη Σητεία, δημιουργώντας έναν σύγχρονο, ασφαλή άξονα απ’ άκρη σ’ άκρη του νησιού».

Ο ίδιος τόνισε ότι βασική προτεραιότητα είναι η τήρηση του χρονοδιαγράμματος και του προϋπολογισμού. «Θα κάνουμε ό,τι χρειαστεί για να τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα και να μην ξεφύγει το κόστος. Τα έργα αυτά είναι εθνικά κεφάλαια και πρέπει να τα προστατεύσουμε».

Ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε και στην ανάγκη ενίσχυσης της οδικής ασφάλειας, αποκαλύπτοντας ότι τα τελευταία χρόνια έχουν καταγραφεί δεκάδες θανατηφόρα τροχαία στον υφιστάμενο άξονα. «Θα εφαρμόσουμε ένα ολοκληρωμένο, πρωτοποριακό σχέδιο οδικής ασφάλειας για να μειώσουμε τα τροχαία και να βελτιώσουμε τις συνθήκες κυκλοφορίας σε όλο το μήκος του ΒΟΑΚ».

Παράλληλα, μίλησε για άλλα σημαντικά έργα που αλλάζουν την εικόνα της Κρήτης, όπως:

  • Η πρόοδος στο νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι, που «τρέχει με ταχείς ρυθμούς και θα μεταμορφώσει την Κρήτη σε διεθνή πύλη τουρισμού και ανάπτυξης».
  • Το έργο φοιτητικών εστιών σε Ηράκλειο και Ρέθυμνο, που θα εξασφαλίσει στέγαση για 5.000 φοιτητές, ενισχύοντας την ακαδημαϊκή και κοινωνική ζωή του νησιού. «Η Κρήτη αλλάζει. Και αλλάζει προς το καλύτερο -με έργα που δεν μένουν στα λόγια, αλλά γίνονται πράξη», κατέληξε ο πρωθυπουργός.

Δήμας: Ο ΒΟΑΚ ήδη υλοποιείται – Στόχος η μείωση των τροχαίων και η ασφαλής μετακίνηση

Την πρόοδο των εργασιών στον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) παρουσίασε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Δήμας, τονίζοντας πως «ο ΒΟΑΚ δεν είναι εξαγγελία, είναι ένα έργο που ήδη υλοποιείται».

«Ο Β.Ο.Α.Κ. ήδη υλοποιείται. Έχουμε ήδη δύο ενεργά μέτωπα από τον Άγιο Νικόλαο μέχρι τη Νεάπολη, είναι το τμήμα του δημοσίου έργου, στο οποίο, χθες, η ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών έκανε μία ακόμα αυτοψία, αλλά και το τμήμα ΣΔΙΤ από τη Νεάπολη μέχρι τη Χερσόνησο. Αυτά τα έργα είναι εργοτάξια, τα οποία Κρητικοί και οι επισκέπτες του νησιού ήδη τα βλέπουν. Σήμερα, όμως, το κεντρικό κομμάτι, τα 157 χλμ. της παραχώρησης θα προστεθούν σε αυτό το πολύ μεγάλο δίκτυο. Σε όλο το μήκος του, έχουμε 43 τουλάχιστον κόμβους, 23 σήραγγες, 89 γέφυρες.

Το κομμάτι της προαίρεσης από τα Χανιά και δυτικά μέχρι την Κίσσαμο θα προχωρήσει. Όπως και το κομμάτι ανατολικά, όπου έχουμε ήδη ώριμες μελέτες, μέχρι την Παχιά Άμμο και μπορώ να σας πω ότι με εντολή του Πρωθυπουργού θα χρηματοδοτήσουμε τις μελέτες μέχρι τη Σητεία. Αυτό, μάλιστα, θα γίνει αμέσως, το επόμενο χρονικό διάστημα».

Ο κ. Δήμας εστίασε στο ζήτημα της οδικής ασφάλειας στον Β.Ο.Α.Κ., κατά το διάστημα που θα διαρκέσουν οι εργασίες κατασκευής του νέου αυτοκινητοδρόμου. Όπως είπε:

«Τα τελευταία τρία χρόνια στον Β.Ο.Α.Κ. έχουν γίνει 38 θανατηφόρα τροχαία δυστυχήματα και σοβαροί τραυματισμοί. Αυτή είναι μία κατάσταση την οποία κανένας δεν μπορεί να ανεχθεί άλλο. Στον Β.Ο.Α.Κ. θα εφαρμόσουμε πρωτοπόρα μέτρα οδικής ασφάλειας, τα οποία το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών τα εφήρμοσε με μεγάλη επιτυχία κατά την κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου Πάτρα – Πύργος».

Επιπρόσθετα, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών επεσήμανε ότι τα τελευταία έξι χρόνια έγιναν μεθοδικά οι απαιτούμενες ενέργειες προκειμένου να φτάσουμε στο σημείο να λειτουργούν, σήμερα, εργοτάξια σε δύο τμήματα του έργου: Χερσόνησος – Νεάπολη και Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, αλλά και να υπογράφεται, σήμερα, η σύμβαση για το μεγαλύτερο τμήμα: το Χανιά – Ηράκλειο.

Χαρακτηριστικά, ο κ. Δήμας, δήλωσε:

«Τα έργα προφανώς είναι όλα συλλογικά. Θα ήταν αδικία, από τη δική μου πλευρά, αν δεν έλεγα ότι από το 2019 έως σήμερα, οι Κυβερνήσεις του Κυριάκου Μητσοτάκη, οι ηγεσίες του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών έχουν εργαστεί όλες συστηματικά, ώστε να μπορέσουμε σήμερα να φτάσουμε εδώ πέρα. Προφανώς όλα αυτά γίνονται υπό την καθοδήγηση και τη διαρκή παρέμβαση του ίδιου του Πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, ο οποίος είναι ο κύριος υπεύθυνος που βρισκόμαστε σήμερα εδώ για να υπογράφουμε τη σύμβαση».

O Γιώργος Περιστέρης στην υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης του ΒΟΑΚ © ΙΝΤΙΜΕ

O Γιώργος Περιστέρης στην υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης του ΒΟΑΚ © ΙΝΤΙΜΕ

Περιστέρης: Σημαντική ημέρα για την παραχώρηση – Χρειάστηκε ξενύχτι και συνεργασία όλων

Για μια «σημαντική ημέρα» έκανε λόγο ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Γιώργος Περιστέρης, αναφερόμενος στην υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης που αφορά τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ).

«Σήμερα είναι η ημέρα που γίνεται πραγματικότητα η υπογραφή της παραχώρησης. Αυτό που συνέβη σήμερα είναι απίθανο -με ξενύχτι και τη συνεργασία όλων των εμπλεκομένων, κατέστη δυνατό να υπογραφεί αυτή η σύμβαση», σημείωσε χαρακτηριστικά.

Ο κ. Περιστέρης υπογράμμισε τις δυσκολίες που υπήρχαν από την αρχή του έργου, ιδιαίτερα ως προς την ένταξη του τμήματος Κίσσαμος – Χανιά στη συνολική παραχώρηση. «Ακόμη και πριν από τον διαγωνισμό, φαινόταν αδιέξοδο το να ενταχθεί το κομμάτι αυτό. Βοηθήσαμε και εμείς, ώστε να ενταχθεί στο έργο χωρίς να υπάρξει αναβολή ή επαναπροκήρυξη. Θέλω να ευχαριστήσω τον πρωθυπουργό γι’ αυτό», ανέφερε. Κλείνοντας, τόνισε πως τώρα ξεκινά μια δύσκολη διαδρομή για την υλοποίηση του έργου. «Από σήμερα αρχίζει μια απαιτητική πορεία. Χρειάζεται η συμβολή και η συνεργασία όλων, ώστε το έργο να κατασκευαστεί και να ολοκληρωθεί με επιτυχία».

Ταχιάος: Κλείνει ένας δύσκολος κύκλος – Το μέλλον της Κρήτης αλλάζει

Την ανάγκη ευρείας κοινωνικής και τοπικής συναίνεσης για την υλοποίηση των μεγάλων έργων υποδομής στην Κρήτη υπογράμμισε ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Νίκος Ταχιάος, σημειώνοντας ότι η διαδικασία από την ωρίμανση έως τη συμβασιοποίηση ενός έργου είναι πολύπλοκη και απαιτητική.

«Κλείνει ένας δύσκολος κύκλος, καθώς για να προχωρήσει ένα έργο από την αρχική του ωρίμανση μέχρι την υπογραφή της σύμβασης απαιτείται χρόνος και μεγάλη προσπάθεια. Το μέλλον της Κρήτης διαμορφώνεται σε μια νέα πραγματικότητα, αλλά μέχρι να φτάσουμε στο επιθυμητό αποτέλεσμα, η διαδρομή θα είναι δύσκολη», δήλωσε χαρακτηριστικά.

Όπως τόνισε, η στήριξη από τις τοπικές κοινωνίες είναι απαραίτητη, ώστε το έργο να προχωρήσει χωρίς εμπόδια. «Έχουμε ήδη ξεκινήσει κύκλο διαβουλεύσεων με όλες τις περιοχές της Κρήτης, πριν ακόμα συμβασιοποιηθεί το έργο. Η διαβούλευση δεν είναι μια τυπική διαδικασία· είναι καθημερινή και ουσιαστική. Τα αιτήματα που έχουν τεθεί είναι λογικά και τα βλέπουμε με θετικό τρόπο», είπε.

Παράλληλα, επισήμανε ότι πρόκειται για ένα έργο παραχώρησης και όχι για απλή εγκατάσταση ενός αναδόχου. «Στόχος είναι να στηθούν εργοτάξια σε όλους τους νομούς της Κρήτης, ώστε το έργο να προχωρήσει με σταθερό και λειτουργικό ρυθμό. Η Κρήτη αξίζει και χρειάζεται αυτό το μεγάλο βήμα προς τα εμπρός», κατέληξε ο υφυπουργός.

Ο Νίκος Ταχιάος © InTime

Ο Νίκος Ταχιάος © InTime

Ο νέος οδικός άξονας θα έχει επίσης συνοδό παράπλευρο οδικό δίκτυο, γέφυρες, σήραγγες, κόμβους και αναβαθμίσεις των παρακάμψεων των πόλεων Χανίων, Ρεθύμνου και Ηρακλείου. Το έργο έχει ενταχθεί στο σχέδιο «Ελλάδα 2.0» και συνεπώς μέρος του κόστους κατασκευής θα καλυφθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

Αναλυτικά, το ΥΠΟΜΕ ενέκρινε χθες με σχετική απόφαση τη δέσμευση ποσού 200 εκατ. ευρώ (από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης) και ποσού 493 εκατ. ευρώ από δημόσιους πόρους, προκειμένου να καλύψει τη χρηματοδοτική συμβολή του στο έργο. Υπενθυμίζεται πως το Δημόσιο δεσμεύεται να καλύψει και 99 εκατ. ευρώ ακόμη σε δεύτερο χρόνο για το υποέργο Κίσσαμος – Χανιά (προαίρεση περιλαμβανομένου και του Α/Κ ΒΟΑΚ – Οδός προς Α/Δ Χανίων).

Το δεύτερο τμήμα του ΒΟΑΚ, μήκους 22,5 χιλιομέτρων, αφορά το έργο Χερσόνησος – Νεάπολη, το οποίο υλοποιείται μέσω Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ). Ανάδοχος είναι η κοινοπραξία των εταιρειών ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, AKTOR και ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις. Η πιο πρόσφατη εξέλιξη αφορά τη σύνθεση της κοινοπραξίας, καθώς μετά την εξαγορά της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις από τον Όμιλο AKTOR, το συνολικό ποσοστό συμμετοχής του Ομίλου φτάνει πλέον το 45%, αναδιαμορφώνοντας τις ισορροπίες στο σχήμα υλοποίησης του έργου.

Το τρίτο και μικρότερο τμήμα του ΒΟΑΚ αφορά το έργο Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, μήκους 14,5 χιλιομέτρων, το οποίο κατασκευάζεται ως δημόσιο έργο από την AKTOR.

Για την Ελλάδα ο ΒΟΑΚ είναι η τελευταία εκκρεμότητα στις μεγάλες οδικές υποδομές. Με την πλήρη λειτουργία του από ένας άξονας καρμανιόλα που είναι σήμερα θα μεταβληθεί σε ένα ασφαλή, σύγχρονο, κλειστό αυτοκινητόδρομο. Προσδοκάται η κάθετη μείωση σε θανάτους και τροχαία ατυχήματα και μεγάλη αύξηση στην οδική ασφάλεια, συμβάλλοντας στη βελτίωση των επιδόσεων της χώρας στον συγκεκριμένο τομέα.

ΟΛΘ
-2.44%
32.00
ΑΣΤΑΚ
-3.14%
7.40
ΞΥΛΠ
4.37%
0.38
ΜΠΕΛΑ
-1.96%
27.94
ΟΛΥΜΠ
-0.86%
2.30
ΠΡΟΝΤΕΑ
5.08%
6.20
ΧΑΙΔΕ
-27.84%
0.64
ΚΟΥΕΣ
-2.24%
6.98
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-1.47%
1.67
ΜΥΤΙΛ
-1.36%
45.10
ΑΤΡΑΣΤ
0.23%
8.56
ΚΡΙ
-1.26%
17.30
ΡΕΒΟΙΛ
-0.61%
1.64
ΠΛΑΘ
-1.81%
3.80
ΑΤΤ
-2.20%
0.75
ΦΛΕΞΟ
-0.64%
7.75
CNLCAP
-0.76%
6.50
ΒΙΟΚΑ
-5.46%
1.73
ΔΟΜΙΚ
-2.96%
1.80
ΑΚΡΙΤ
1.44%
0.98
AEM
-0.48%
4.18
ΟΡΙΛΙΝΑ
0.78%
0.78
ΣΠΙ
-4.17%
0.51
CENER
-2.45%
9.14
ΔΟΥΡΟ
0.00%
0.00
ΑΒΑΞ
-2.11%
1.95
ΜΠΤΚ
0.00%
0.00
ΕΛΤΟΝ
-0.58%
1.72
ΕΚΤΕΡ
-3.58%
2.02
OPTIMA
3.04%
19.00
ΜΑΘΙΟ
-4.88%
0.58
EVRR
0.00%
0.00
ΣΑΡΑΝ
0.93%
1.08
ΑΛΦΑ
-1.89%
2.60
ΙΛΥΔΑ
-2.73%
2.49
ΕΤΕ
-2.84%
10.11
ΠΑΙΡ
-2.30%
0.85
ΚΕΠΕΝ
-5.39%
1.93
ΤΡΑΣΤΟΡ
0.86%
1.17
ΙΝΛΟΤ
0.00%
1.06
ΓΕΒΚΑ
0.67%
1.50
ΕΛΧΑ
-0.66%
2.25
ΕΛΠΕ
-2.89%
7.40
ΕΛΣΤΡ
-3.56%
2.17
ΠΕΤΡΟ
-1.75%
9.00
ΛΑΝΑΚ
0.00%
0.90
ΛΕΒΠ
-7.34%
0.20
ΕΥΔΑΠ
-1.04%
5.73
ΜΕΒΑ
0.00%
5.00
ΦΑΙΣ
-1.41%
3.50
ΣΑΤΟΚ
0.00%
0.00
ΚΕΚΡ
-2.50%
1.17
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-2.21%
19.00
ΑΤΕΚ
0.93%
1.09
ΕΛΙΝ
-2.75%
2.12
ΝΑΥΠ
-2.99%
0.65
ΣΑΡ
-2.23%
13.14
ΕΒΡΟΦ
-2.56%
1.91
ΕΛΛ
-1.77%
13.85
ΔΡΟΜΕ
-2.21%
0.31
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0.26%
3.92
ΦΡΙΓΟ
0.69%
0.29
BOCHGR
-1.81%
6.50
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-1.09%
1.27
ΟΠΑΠ
-0.99%
20.10
ΒΙΟΤ
1.94%
0.21
ΠΡΕΜΙΑ
-1.85%
1.28
ΒΙΟΣΚ
-2.91%
1.67
ΙΚΤΙΝ
-4.62%
0.33
ΜΠΡΙΚ
0.37%
2.68
ΑΛΜΥ
-1.60%
4.92
ΑΝΔΡΟ
0.60%
6.68
ΑΒΕ
-0.43%
0.46
ΣΕΝΤΡ
-1.24%
0.32
ΛΟΓΟΣ
0.59%
1.70
ΠΕΡΦ
-3.07%
5.68
ΙΝΛΙΦ
-0.60%
4.99
ΕΛΒΕ
0.99%
5.10
ΙΑΤΡ
-2.52%
1.74
ΕΠΙΛΚ
0.00%
0.00
ΙΝΤΕΚ
-1.60%
6.15
ΙΝΤΕΤ
-1.19%
1.25
ΑΤΤΙΚΑ
-3.23%
2.10
ΞΥΛΚ
-0.44%
0.23
ΛΑΒΙ
0.38%
0.78
ΣΠΥΡ
0.00%
0.00
ΜΟΝΤΑ
0.50%
4.00
ΟΤΟΕΛ
-3.49%
11.60
ΣΙΔΜΑ
0.00%
1.38
ΑΣΚΟ
0.83%
3.63
ΛΑΜΨΑ
0.00%
37.00
NOVAL
-0.40%
2.51
ΦΡΛΚ
-2.50%
3.90
ΕΥΑΠΣ
2.16%
3.31
ΝΑΚΑΣ
0.00%
3.02
ΕΧΑΕ
-1.55%
5.73
DIMAND
0.73%
8.30
ΠΛΑΚΡ
0.00%
14.90
ΤΖΚΑ
0.72%
1.40
ΔΑΑ
-0.81%
9.84
QLCO
-0.34%
5.88
ΜΙΓ
-6.63%
3.52
ΚΤΗΛΑ
-3.70%
2.08
ΒΟΣΥΣ
0.93%
2.18
ΠΡΔ
-1.60%
0.25
ΔΕΗ
-1.87%
13.15
ΙΝΤΚΑ
-1.96%
3.00
ΜΕΡΚΟ
1.08%
37.40
ΠΡΟΦ
-1.20%
5.78
ΚΥΡΙΟ
-3.70%
1.04
ΛΟΥΛΗ
-1.00%
3.96
TITC
-1.97%
39.90
ΕΣΥΜΒ
-1.02%
1.17
ACAG
-1.99%
5.43
ΣΠΕΙΣ
-4.57%
6.26
ΑΡΑΙΓ
-2.71%
12.20
ΚΑΡΕΛ
0.63%
320.00
ΑΔΜΗΕ
-2.68%
2.90
ΜΕΝΤΙ
-4.12%
2.33
ΟΤΕ
0.48%
16.89
ΛΕΒΚ
0.82%
0.25
ΥΑΛΚΟ
0.00%
0.00
ΒΙΟ
-3.48%
5.55
ΕΥΡΩΒ
-2.23%
2.58
ΑΑΑΚ
0.00%
0.00
ΜΟΥΖΚ
0.00%
0.00
AKTR
-1.12%
5.29
ΜΟΤΟ
-1.09%
2.72
ΕΕΕ
0.51%
47.24
EVR
-0.59%
1.69
ΔΑΙΟΣ
2.50%
4.10
ΜΟΗ
0.00%
23.08
ΜΙΝ
-7.37%
0.44
ΠΑΠ
-3.28%
2.65
ΛΑΜΔΑ
-2.14%
6.40
ΟΛΠ
-2.81%
44.90
ΚΟΡΔΕ
-5.44%
0.40
ΚΟΥΑΛ
-4.51%
1.10
ΠΕΙΡ
-2.88%
5.59