28η Οκτωβρίου 2026: Τι ισχύει με τις μαθητικές και στρατιωτικές παρελάσεις για ποιους είναι αργία

Στην Αθήνα, οι εκδηλώσεις θα αρχίσουν από την Τρίτη 27 Οκτωβρίου, με καταθέσεις στεφάνων στο Μνημείο του Αγνώστου Στρατιώτη

Ολοκληρώθηκε η μαθητική παρέλαση στην Αθήνα για τον εορτασμό της 28ης Οκτωβρίου © Δανάη Δαυλοπούλου/Eurokinissi

Αντίστροφα μετρά ο χρόνος για τις εκδηλώσεις της 28ης Οκτωβρίου 2026, με το υπουργείο Εσωτερικών να έχει αποστείλει τις σχετικές οδηγίες για τον εορτασμό της εθνικής επετείου και τη διεξαγωγή των καθιερωμένων παρελάσεων.

Η φετινή 28η Οκτωβρίου πέφτει Τετάρτη, ενώ διαφορετικό είναι το πρόγραμμα των εκδηλώσεων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.

Τι ισχύει στην Αθήνα

Στην Αθήνα, οι εκδηλώσεις θα αρχίσουν από την Τρίτη 27 Οκτωβρίου, με καταθέσεις στεφάνων στο Μνημείο του Αγνώστου Στρατιώτη από εκπροσώπους οργανώσεων και φορέων.

Ανήμερα της εθνικής επετείου, την Τετάρτη 28 Οκτωβρίου, θα πραγματοποιηθεί η επίσημη δοξολογία και θα ακολουθήσει κατάθεση στεφάνων στο Μνημείο του Αγνώστου Στρατιώτη από εκπροσώπους της κυβέρνησης, της Βουλής, των πολιτικών κομμάτων, των Ενόπλων Δυνάμεων και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Την ίδια ημέρα θα πραγματοποιηθεί και η μαθητική παρέλαση στην Αθήνα, με τη συμμετοχή αντιπροσωπευτικών τμημάτων μαθητών της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, σπουδαστών της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, καθώς και προσκόπων και οδηγών. Σύμφωνα με τις οδηγίες, η μέγιστη διάρκεια της μαθητικής παρέλασης ορίζεται στα 60 λεπτά.

Στην Αθήνα δεν προβλέπεται παρέλαση τμημάτων των Ενόπλων Δυνάμεων.

Οι εκδηλώσεις στη Θεσσαλονίκη

Διαφορετικό είναι το πρόγραμμα στη Θεσσαλονίκη, όπου οι εκδηλώσεις αρχίζουν νωρίτερα λόγω και του εορτασμού του πολιούχου της πόλης, Αγίου Δημητρίου.

Την Κυριακή 25 Οκτωβρίου προβλέπεται γενικός σημαιοστολισμός της πόλης και φωταγώγηση δημοσίων κτιρίων, κτιρίων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου και τραπεζών. Παράλληλα θα πραγματοποιηθεί η λιτάνευση της Ιερής Εικόνας του Αγίου Δημητρίου. Τη Δευτέρα 26 Οκτωβρίου θα τελεστεί η επίσημη δοξολογία στον Ιερό Ναό του Αγίου Δημητρίου.

Η μαθητική παρέλαση στη Θεσσαλονίκη θα γίνει την Τρίτη 27 Οκτωβρίου, παρουσία κυβερνητικών στελεχών και εκπροσώπων των Αρχών.

Οι εκδηλώσεις θα κορυφωθούν την Τετάρτη 28 Οκτωβρίου, όταν θα πραγματοποιηθεί κατάθεση στεφάνου στο Ηρώο του Γ΄ Σώματος Στρατού από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας. Την ίδια ημέρα θα πραγματοποιηθεί η μεγάλη παρέλαση στη Θεσσαλονίκη, με τη συμμετοχή αντιπροσωπευτικών τμημάτων μαθητών και σπουδαστών, προσκόπων και οδηγών, αναπήρων πολέμου, καθώς και τμημάτων των Ενόπλων Δυνάμεων, της Ελληνικής Αστυνομίας και του Πυροσβεστικού Σώματος.

Για ποιους είναι αργία

Ιδιωτικός τομέας: Η 28η Οκτωβρίου συγκαταλέγεται από το 2021 στις υποχρεωτικές αργίες του έτους. Το πλαίσιο ορίζει ότι απαγορεύεται η απασχόληση των μισθωτών και η λειτουργία καταστημάτων και επιχειρήσεων, εκτός από όσες νόμιμα λειτουργούν τις Κυριακές και τις υποχρεωτικές αργίες (άρθρο 60 του ν. 4808/2021). Δηλαδή: Οι περισσότερες επιχειρήσεις και καταστήματα κλείνουν. Επιχειρήσεις με νόμιμη λειτουργία τις Κυριακές και τις αργίες (π.χ. εστίαση, τουρισμός, υγειονομικές και άλλες υπηρεσίες) μπορούν να λειτουργήσουν.

Σχολεία: Η 28η Οκτωβρίου είναι σχολική αργία, με τους μαθητές να συμμετέχουν στις σχολικές παρελάσεις. Την προηγούμενη ημέρα, Τρίτη 27 Οκτωβρίου, θα πραγματοποιηθεί η παρέλαση των μαθητών στη Θεσσαλονίκη, καθώς και οι εορταστικές εκδηλώσεις στα σχολεία όλης της χώρας και δεν θα γίνει το συνηθισμένο πρόγραμμα μαθημάτων.

Δημόσιος τομέας: Η ημέρα είναι κατά κανόνα αργία για τις δημόσιες υπηρεσίες, με εξαίρεση όσους υπηρετούν σε βάρδιες ή σε υπηρεσίες που λειτουργούν σε 24ωρη βάση.

Πώς πληρώνονται όσοι εργαστούν

Η ΓΣΕΕ και το ΚΕ.Π.Ε.Α. διακρίνουν τις περιπτώσεις με βάση το αν η επιχείρηση αργεί κανονικά τις αργίες ή λειτουργεί νόμιμα.

Ημερομίσθιοι: Παίρνουν το συνηθισμένο ημερομίσθιο και προσαύξηση 75% στο νόμιμο ωρομίσθιο, για τις ώρες που απασχολήθηκαν.

Μηνιαίοι μισθωτοί: Σε επιχείρηση που αργεί τις αργίες και λειτουργεί εκτάκτως: οφείλεται το 1/25 του συνήθως καταβαλλόμενου μισθού και επιπλέον προσαύξηση 75% επί του νόμιμου ημερομισθίου, για τις ώρες απασχόλησης. Σε επιχείρηση που λειτουργεί νόμιμα τις Κυριακές και τις αργίες: οφείλεται μόνο η προσαύξηση 75%, υπολογισμένη στο 1/25 του νόμιμου ημερομισθίου, για τις ώρες απασχόλησης.

Τι ισχύει για όσους δεν εργαστούν

Ημερομίσθιοι: Όσοι δεν απασχοληθούν για λόγους που δεν οφείλονται σε αυτούς, παίρνουν το συνήθως καταβαλλόμενο ημερομίσθιο της ημέρας.

Μηνιαίοι μισθωτοί: Δεν δικαιούνται άλλη αμοιβή πέρα από τον μισθό τους.

Όσοι βρίσκονται σε άδεια: Η ημέρα δεν προσμετράται στις εργάσιμες ημέρες της άδειάς τους.