Γ.Δ.
1452.24 +0,26%
ACAG
-5,17%
6.24
CENER
+0,76%
8
CNLCAP
+0,64%
7.9
DIMAND
+0,31%
9.6
OPTIMA
+1,50%
10.8
TITC
-1,51%
29.3
ΑΑΑΚ
0,00%
7
ΑΒΑΞ
-1,48%
1.462
ΑΒΕ
+1,26%
0.484
ΑΔΜΗΕ
-1,12%
2.21
ΑΚΡΙΤ
-2,11%
0.93
ΑΛΜΥ
-2,10%
2.8
ΑΛΦΑ
-0,44%
1.5855
ΑΝΔΡΟ
-0,58%
6.84
ΑΡΑΙΓ
+0,40%
12.65
ΑΣΚΟ
+0,37%
2.69
ΑΣΤΑΚ
-3,23%
7.2
ΑΤΕΚ
0,00%
0.378
ΑΤΡΑΣΤ
-0,25%
8.06
ΑΤΤ
+2,25%
11.35
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.47
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+0,69%
5.84
ΒΙΟΚΑ
-4,23%
2.49
ΒΙΟΣΚ
+0,38%
1.31
ΒΙΟΤ
0,00%
0.28
ΒΙΣ
0,00%
0.18
ΒΟΣΥΣ
-3,94%
2.44
ΓΕΒΚΑ
-0,30%
1.67
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-1,19%
16.58
ΔΑΑ
-0,12%
8.3
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.78
ΔΕΗ
-0,71%
11.16
ΔΟΜΙΚ
-2,19%
4.68
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-0,57%
0.347
ΕΒΡΟΦ
+0,30%
1.68
ΕΕΕ
+1,45%
30.8
ΕΚΤΕΡ
+2,29%
4.475
ΕΛΒΕ
+6,28%
5.25
ΕΛΙΝ
-0,81%
2.45
ΕΛΛ
+0,71%
14.15
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,76%
2.6
ΕΛΠΕ
-0,53%
8.385
ΕΛΣΤΡ
-1,27%
2.33
ΕΛΤΟΝ
+0,67%
1.8
ΕΛΧΑ
+0,83%
1.948
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.85
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.14
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
+0,75%
1.34
ΕΤΕ
+3,31%
7.81
ΕΥΑΠΣ
-0,93%
3.2
ΕΥΔΑΠ
+1,40%
5.8
ΕΥΡΩΒ
+0,50%
2.02
ΕΧΑΕ
-0,19%
5.15
ΙΑΤΡ
0,00%
1.7
ΙΚΤΙΝ
-0,69%
0.4295
ΙΛΥΔΑ
+1,73%
1.76
ΙΝΚΑΤ
+0,37%
5.42
ΙΝΛΙΦ
-2,72%
5
ΙΝΛΟΤ
0,00%
1.148
ΙΝΤΕΚ
+0,32%
6.28
ΙΝΤΕΡΚΟ
+2,27%
4.5
ΙΝΤΕΤ
+0,78%
1.29
ΙΝΤΚΑ
+0,14%
3.655
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
344
ΚΕΚΡ
-0,98%
1.51
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
-1,22%
1.615
ΚΟΡΔΕ
-3,27%
0.532
ΚΟΥΑΛ
-0,62%
1.278
ΚΟΥΕΣ
-0,86%
5.75
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
-0,93%
10.6
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.84
ΚΥΡΙΟ
-4,86%
1.37
ΛΑΒΙ
-0,35%
0.848
ΛΑΜΔΑ
-0,44%
6.86
ΛΑΜΨΑ
0,00%
33.4
ΛΑΝΑΚ
-2,75%
1.06
ΛΕΒΚ
0,00%
0.336
ΛΕΒΠ
+4,57%
0.366
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.47
ΛΟΥΛΗ
-2,55%
2.68
ΜΑΘΙΟ
-0,92%
1.08
ΜΕΒΑ
+0,25%
3.97
ΜΕΝΤΙ
-1,33%
2.96
ΜΕΡΚΟ
+2,16%
47.2
ΜΙΓ
0,00%
3.99
ΜΙΝ
-5,47%
0.605
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,22%
27.22
ΜΟΝΤΑ
+3,09%
3.34
ΜΟΤΟ
-0,50%
3
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.73
ΜΠΕΛΑ
+1,03%
29.48
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
-0,59%
3.36
ΜΠΡΙΚ
+0,25%
1.98
ΜΠΤΚ
0,00%
0.47
ΜΥΤΙΛ
0,00%
38.2
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.78
ΝΑΥΠ
+0,99%
1.02
ΞΥΛΚ
-3,57%
0.27
ΞΥΛΚΔ
0,00%
0.0002
ΞΥΛΠ
+0,58%
0.344
ΞΥΛΠΔ
0,00%
0.0025
ΟΛΘ
-1,34%
22.1
ΟΛΠ
-0,20%
24.75
ΟΛΥΜΠ
+1,05%
2.88
ΟΠΑΠ
-0,70%
15.5
ΟΡΙΛΙΝΑ
+1,45%
0.909
ΟΤΕ
-1,54%
14.06
ΟΤΟΕΛ
-0,78%
12.78
ΠΑΙΡ
-0,85%
1.17
ΠΑΠ
+0,38%
2.63
ΠΕΙΡ
-0,61%
3.752
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8.3
ΠΛΑΘ
0,00%
4
ΠΛΑΚΡ
+1,32%
15.4
ΠΡΔ
0,00%
0.296
ΠΡΕΜΙΑ
+1,39%
1.17
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
+0,21%
4.7
ΡΕΒΟΙΛ
-0,59%
1.69
ΣΑΡ
-0,50%
11.84
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.047
ΣΕΝΤΡ
-2,12%
0.37
ΣΙΔΜΑ
+0,26%
1.905
ΣΠΕΙΣ
-0,51%
7.76
ΣΠΙ
-5,33%
0.71
ΣΠΥΡ
0,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
+0,49%
18.33
ΤΖΚΑ
-3,04%
1.595
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.19
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-1,16%
1.7
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.18
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
-1,22%
8.1
ΦΡΙΓΟ
-9,70%
0.298
ΦΡΛΚ
+0,85%
4.175
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.695

Πιέσεις για τη ναυλαγορά ξηρού χύδην φορτίου

Περαιτέρω καθοδικές πιέσεις αναμένεται να δειχθεί η ναυλαγορά του ξηρού χύδην φορτίου, στην οποία δραστηριοποιείται ένα μεγάλο ποσοστό των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών. Άλλωστε, υπολογίζεται ότι τα ελληνικά συμφέροντα ελέγχουν περίπου το 25% του παγκόσμιου στόλου φορτηγών πλοίων. Σύμφωνα με έρευνα της S&P Global Platts, κατά το τρίτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους, αναμένεται να ασκηθούν περαιτέρω πιέσεις στη ναυλαγορά ξηρού χύδην φορτίου, παρότι πρόκειται κατά κανόνα για τη δυναμικότερη περίοδο κάθε έτους, καθώς το διάστημα Ιουλίου-Σεπτεμβρίου κορυφώνεται το διεθνές εμπόριο σιτηρών, άνθρακα και σιδηρομεταλλεύματος.

Το 2023 όμως φαίνεται πως αποτελεί μια διαφορετική υπόθεση, εξέλιξη που έχει ξεκινήσει να διαγράφεται ήδη από το δεύτερο τρίμηνο, εξαιτίας της επιβράδυνσης της οικονομικής ανάπτυξης παγκοσμίως, αλλά ακόμα περισσότερο λόγω της αναιμικής ανάκαμψης της οικονομίας της Κίνας και της υστέρησης της ζήτησης πρώτων υλών, που μεταφέρονται μέσω φορτηγών πλοίων. Στο πλαίσιο αυτό, κατά το δεύτερο τρίμηνο, ο δείκτης Platts Capesize T4, που παρακολουθεί τέσσερις από τις πιο δημοφιλείς διαδρομές πλοίων της κλάσης Capesize (της μεγαλύτερης δηλαδή) υποχώρησε στα 14.481 δολάρια/ημέρα, έναντι 17.848 δολαρίων/ημέρα κατά το αντίστοιχο περσινό τρίμηνο. Αντίστοιχα, ο δείκτης KMAX9 που παρακολουθεί την ναυλαγορά των πλοίων Panamax έχασε πάνω από το 50% της αξίας του, καθώς διαπραγματευόταν στα 11.598 δολάρια/ημέρα κατά το φετινό δεύτερο τρίμηνο, από 25.525 δολάρια/ημέρα πριν από ένα χρόνο. Ο δείκτης APSI5 των πλοίων Kamsarmax περιορίστηκε σε μόλις 9.580 δολάρια/ημέρα φέτος, έχοντας κατρακυλήσει από τα 25.814 δολάρια/ημέρα που βρισκόταν κατά την αντίστοιχη περσινή περίοδο.

Ωστόσο, όπως φαίνεται, οι προοπτικές ανάκαμψης κατά το τρίτο τρίμηνο δεν μοιάζουν θετικές, μιας και οι αναλυτές που συμμετείχαν στην έρευνα της S&P εμφανίζονται απαισιόδοξοι. Όπως τονίζεται, οι προσδοκίες για επιτάχυνση της οικονομικής ανάπτυξης της Κίνας, λόγω π.χ. κάποιου πακέτου τόνωσης, που με τη σειρά του θα ενισχύσει την ζήτηση για μεταφορές, δεν φαντάζουν ρεαλιστικές στην παρούσα φάση. Συμπληρώνουν μάλιστα ότι είναι σημαντικό να σημειωθεί η αλλαγή του αναπτυξιακού μοντέλου της δεύτερης μεγαλύτερης οικονομίας του πλανήτη, καθώς επιχειρείται μια απομάκρυνση από την φιλοσοφία ενός «παγκόσμιου εργοστασίου».

Η Κίνα αποτελεί τη σημαντικότερη -και μάλιστα με μεγάλη διαφορά της δεύτερης- οικονομία για τη διαμόρφωση της ζήτησης στην ναυλαγορά ξηρού φορτίου, κάτι που σημαίνει ότι «αν η οικονομία της φταρνιστεί, η ναυτιλία κρυολογεί», σύμφωνα με ένα επιτυχημένο ρητό των τελευταίων ετών. Ένας ακόμα σημαντικός παράγοντας που ενδιαφέρει την ναυτιλία, είναι η πορεία της αγοράς ακινήτων της Κίνας, καθώς η ανοικοδόμηση των προηγούμενων δεκαετιών, σήμανε μεγάλες ανάγκες σε χάλυβα (η Κίνα είναι ο μεγαλύτερος παραγωγός στον κόσμο), κάτι που με τη σειρά του μεταφράζεται σε εισαγωγές μεγάλων ποσοτήτων σιδηρομεταλλεύματος, μιας πρώτης ύλης απαραίτητης για την παραγωγή ατσαλιού.

Σήμερα, η αγορά ακινήτων της Κίνας χαρακτηρίζεται από χαμηλή ζήτηση, κάτι που περιορίζει και την ζήτηση για εισαγωγές πρώτων υλών. Έτσι, η αγορά ξηρού φορτίου καταγράφει πτωτική τάση. Κατά συνέπεια, τα πλοία αναζητούν φορτία σε άλλες περιοχές του πλανήτη. Το γεγονός ότι δεν παρατηρούνται πλέον φαινόμενα συμφόρησης και καθυστερήσεων στα λιμάνια, συνεπάγεται και αυξημένη προσφορά πλοίων, που επίσης είναι ένας παράγοντας που πιέζει την ναυλαγορά προς τα κάτω.

Εν τω μεταξύ, η χαμηλότερη βιομηχανική παραγωγή στην Κίνα σημαίνει ότι περιορίζονται και οι ενεργειακές της ανάγκες, δηλαδή η χρήση άνθρακα, που επίσης λειτουργεί αρνητικά για τη ζήτηση φορτίων. Άλλωστε, τόσο η Κίνα όσο και η Ινδία παράγουν πλέον σημαντικές ποσότητες άνθρακα, περιορίζοντας και άλλο την ανάγκη για εισαγωγές. Από την άλλη πλευρά, το πολύ μικρό βιβλίο παραγγελιών για φορτηγά πλοία είναι πιθανό να λειτουργήσει θετικά στο μέλλον, καθώς η προσφορά θα είναι χαμηλή για αρκετά χρόνια.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!