Στο επίκεντρο των γεωπολιτικών εντάσεων βρίσκεται η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία, απορροφώντας τους κραδασμούς από τους δασμούς 25% του Αμερικανού προέδρου, Ντόναλντ Τραμπ, αλλά και των μέτρων που έχει υιοθετήσει η Ε.Ε για να προστατεύσει τον εγχώριο κλάδο από την εισροή των φθηνών ηλεκτροκίνητων οχημάτων (EVs) από την Κίνα. Τα σημάδια είναι αντιληπτά σε όλα τα μέτωπα από την General Motors (GM) στις ΗΠΑ μέχρι τις προσδοκίες της κινεζικής Leapmotor για τις πωλήσεις της εντός της Ε.Ε.
Στις ΗΠΑ ο Τραμπ έχει χαλαρώσει κάποιους από τους δασμούς του 25% σε εξαρτήματα αυτοκινήτων. Πιθανή είναι, επίσης, η αναστολή δασμών στο αλουμίνιο και τον χάλυβα σε ότι αφορά τις παραγγελίες από τον κλάδο αυτοκινητοβιομηχανιών των ΗΠΑ. Όμως εξακολουθεί να επικρατεί, γενικά, αβεβαιότητα για τις εξαιρέσεις που θα δοθούν τελικά από τον Λευκό Οίκο ενώ το αρνητικό αποτύπωμα της επιθετικής εμπορικής πολιτικής των ΗΠΑ είναι ήδη ορατό στα τριμηνιαία αποτελέσματα των ομίλων.
Σκοπός της επιβολής μιας γενικευμένης φορολόγησης των εισαγωγών των ΗΠΑ είναι, όπως ισχυρίζεται η υφιστάμενη κυβέρνηση των Ρεπουμπλικάνων, να μειωθεί το εμπορικό έλλειμμα των ΗΠΑ και να επιστρέψουν θέσεις εργασίας στην αμερικανική μεταποίηση. Προς το παρόν, ο Λευκός Οίκος επιτυγχάνει το αντίθετο. Η μεγάλη συσσώρευση παραγγελιών λίγο πριν τεθούν σε ισχύ οι δασμοί του Τραμπ οδήγησαν σε ιστορικό υψηλό το εμπορικό πλεόνασμα των ΗΠΑ τον Μάρτιο, φθάνοντας τα 162 δισ. δολάρια. Από τον Απρίλιο, όμως, εκτιμάται πως θα σημειωθεί αισθητή μείωση επειδή ο Αμερικανός πρόεδρος ναι μεν ανακάλεσε τους αμοιβαίους δασμούς σε δεκάδες χώρες αλλά τους άφησε αμετάβλητους στο 145% εις βάρος της Κίνας. Εν ενεργεία παραμένουν, επίσης, οι δασμοί εις βάρος των αυτοκινήτων, του αλουμινίου και του χάλυβα, τουλάχιστον, σε αυτή τη φάση.
Θύματα της αποπαγκοσμιοποίησης είναι ήδη η Volvo Cars, το 78,7% της οποίας ελέγχεται από την Geely Hording της Κίνας, και η Porsche, θυγατρική της γερμανικής Volkswagen. Η Volvo Cars ανακοίνωσε πως τα λειτουργικά κέρδη για το α’ τρίμηνο του έτους μειώθηκαν κατά 59% στις 1,9 δισ. σουηδικές κορώνες από τις 4,7 δισ. κορώνες, δηλαδή ήταν αρκετά χαμηλότερα από τις 2,7 δισ. κορώνες που είχαν προβλεφθεί από την S&P Capital IQ.
Επιβεβαιώνοντας υποψίες για έναν νέο γύρο περικοπών από τις εταιρείες που πλήττονται οικονομικά λόγω των δασμών Τραμπ, η Volvo ανήγγειλε ένα πρόγραμμα για τη μείωση δαπανών κατά 18 δισ. σουηδικές κορώνες, συμπεριλαμβανομένων μειώσεων σε διοικητικές θέσεις εργασίας και προμηθευτών. Ακόμη πιο ανησυχητικό είναι πως δεν δόθηκαν στη δημοσιότητα ετήσιες προβλέψεις για το 2025 και το 2026.
Κατά 40% υποχώρησαν, επίσης, τα λειτουργικά κέρδη της Porsche στα 762 εκατ. ευρώ μέσα στο α’ τρίμηνο από τα 1,28 δισ. ευρώ έναν χρόνο πριν, με το οικονομικό διευθυντή της ιστορικής αυτοκινητοβιομηχανίας, Γιόχαν Μπρέκνερ, να προειδοποιεί πως το οικονομικό περιβάλλον θα παραμείνει δύσκολο για το υπόλοιπο του έτους.
Η Porsche έχει την ιδιαιτερότητα ότι παράγει όλα τα πολυτελή αυτοκίνητά της στη Γερμανία. Μια ακόμη μεγάλη αγορά, αυτή της Κίνας, διανύει μια περίοδο με προκλήσεις καθώς η ζήτηση παραμένει εδώ και έναν χρόνο υποτονική, ιδιαίτερα, για τα ακριβά αυτοκίνητα. Οι ΗΠΑ είναι η μεγαλύτερη αγορά για τις εξαγωγές των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών, ξεπερνώντας την Κίνα και την Τουρκία, σύμφωνα με την ACEA (European Automobile Manufacturers Association).
Το πάγωμα των σχεδίων επαναγοράς μετοχών 4 δισ. δολαρίων ανήγγειλε, επίσης, η General Motors για το 2025 λόγω του ρευστού οικονομικού τοπίου. Η αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία, η έδρα της οποίας βρίσκεται στο Ντιτρόιτ, επίσης ανέβαλε την προγραμματισμένη τηλεδιάσκεψη με αναλυτές μέχρι να ξεκαθαριστεί εάν και έως ποιο βαθμό ο Τραμπ θα προχωρήσει σε εξαιρέσεις σ’ ότι αφορά τους δασμούς που βαραίνουν τον κλάδο.
Εμπόδια στη μεγαλύτερη διείσδυση των EVs στην Ευρώπη
Προκλήσεις αντιμετωπίζουν, επίσης, οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες στην Ε.Ε. Όντας πλήρως αποκομμένες από την αμερικανική αγορά με στοχευμένους δασμούς στο 100% που είχαν επιβληθεί από τον προκάτοχο του Τραμπ, Τζο Μπάιντεν, οι εταιρείες ηλεκτροκίνητων οχημάτων (EVs) της Κίνας εποφθαλμιούσαν την ενιαία αγορά της Ε.Ε.
Αν και οι καταναλωτές έχουν στραφεί στα κινεζικά EVs χάρις στις αισθητά χαμηλότερες τιμές τους, οι δασμοί της Ε.Ε μπλοκάρουν βραχυπρόθεσμα την περαιτέρω διείσδυση των εταιρειών στην ενιαία αγορά παρά το ότι δεν είναι τόσο υψηλοί όσο δασμοί που είχε επιβάλει ο Μπάιντεν πέρσι τον χειμώνα. Οι δασμοί για τα κινεζικά EVs φτάνουν μέχρι το 45%.
Όπως δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Nio, Γουίλιαμ Λι, στην πρόσφατη Έκθεση Αυτοκινήτου της Σαγκάης, «είχαμε υποτιμήσει τις δυσκολίες στους αρχικούς σχεδιασμούς μας». Πρόσθεσε, όμως, πως η εταιρεία θα συνεχίσει να επιδιώκει την επέκταση της στην ευρωπαϊκή αγορά. Προς το παρόν, τα κινεζικά EVs καλύπτουν ένα 4,3% της συνολικής αγοράς στην Ε.Ε και τη Βρετανία μέσα στο πρώτο δίμηνο του έτους, σύμφωνα με στοιχεία της Matthias που αναφέρουν οι Financial Times.
Παρομοίως, η Leapmotor υπογράμμισε πως οι δασμοί 30,7% σε συνδυασμό με αύξηση του κόστους μεταφοράς κατά 10% πλήττουν αρκετά την ανταγωνιστικότητα μας στην Ευρώπη. Αυτή είναι μια ευρεία άποψη των εταιρειών στην Κίνα.