Το ταμειακό μαξιλάρι της Βιοχάλκο μετά το placement της Cenergy, το πλάνο της Euronext για ναυτιλιακό hub στην Αθήνα και το αγκάθι του κυκλοφοριακού στο Ελληνικό

Πληθαίνουν οι συζητήσεις για τα επόμενα βήματα της Βιοχάλκο, τα σενάρια για το Μετρό στο Ελληνικό και το πάρκινγκ που σκίασε τη γιορτή της Mapei

Μιχάλης Στασινόπουλος, πρόεδρος της Viohalco © EUROKINISSI

Βιοχάλκο: Το ταμειακό μαξιλάρι των 225 εκατ. ευρώ

Ένα σημαντικό χρηματοδοτικό απόθεμα δημιουργεί η Βιοχάλκο μέσα σε διάστημα λίγων ημερών, συγκεντρώνοντας κεφάλαια που προσεγγίζουν τα 225 εκατ. ευρώ και προκαλώντας εύλογες συζητήσεις στην αγορά για τις επόμενες κινήσεις της διοίκησης και το κατά πόσο αυτές θα μεταφραστούν σε πρόσθετη αξία για τους μετόχους. Το μεγαλύτερο μέρος των εισροών προέρχεται από την πρόσφατη διάθεση ποσοστού στην Cenergy Holdings μέσω placement, κίνηση που απέφερε περίπου 152 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, μέχρι το τέλος της εβδομάδας αναμένονται επιπλέον εισπράξεις από μερίσματα των βασικών θυγατρικών του ομίλου. Συγκεκριμένα, η ΕλβάλΧαλκόρ αναμένεται να καταβάλει περίπου 33 εκατ. ευρώ στις 26 Ιουνίου, η Cenergy περίπου 38 εκατ. ευρώ από τη σημερινή διανομή μερίσματος, ενώ η Noval συνεισφέρει επιπλέον σχεδόν 2 εκατ. ευρώ. Το άθροισμα των παραπάνω κινήσεων διαμορφώνει ένα ιδιαίτερα ισχυρό ταμειακό «μαξιλάρι», με τους επενδυτές να αναζητούν πλέον απαντήσεις για τον τρόπο αξιοποίησης αυτής της ρευστότητας. Στους χρηματιστηριακούς κύκλους επανέρχεται το σενάριο μιας έκτακτης ανταμοιβής των μετόχων, ακόμη και μέσω επιστροφής κεφαλαίου, παρά το γεγονός ότι μια τέτοια πρακτική δεν συγκαταλέγεται στις συνήθεις επιλογές του ομίλου. Η συζήτηση ενισχύεται από το γεγονός ότι οι πρόσφατες συναλλαγές δημιουργούν σημαντική αξία σε επίπεδο μητρικής εταιρείας, πέραν των αποδόσεων που ήδη απολαμβάνουν οι επενδυτές μέσω της χρηματιστηριακής ανόδου των συμμετοχών και των τακτικών μερισμάτων.

Την ίδια ώρα, δεν λείπουν και οι φωνές που βλέπουν περιθώριο για μια διαφορετική στρατηγική. Ορισμένοι αναλυτές εκτιμούν ότι η Viohalco θα μπορούσε να εξετάσει μια κίνηση ανάλογη με εκείνη που πραγματοποίησε στη Cenergy, διευρύνοντας τη διασπορά της μετοχής της μέσω περιορισμένης διάθεσης ποσοστού της τάξης του 1,5% έως 2%. Σε μια τέτοια περίπτωση, οι βασικοί μέτοχοι του ομίλου – Ιωάννης και Ιπποκράτης Στασινόπουλος, Μιχάλης Στασινόπουλος και Ευάγγελος Στασινόπουλος – οι οποίοι ελέγχουν αθροιστικά ποσοστό που προσεγγίζει το 84%, θα καλούνταν να διαθέσουν μέρος της συμμετοχής τους, ενισχύοντας ενδεχομένως τη διασπορά και τη συναλλακτική ελκυστικότητα της μετοχής.

Ποια funds μπήκαν στο placement της Cenergy

Στο μεταξύ, η αγορά συνέχισε να αποτιμά τη χθεσινή συναλλαγή στην Cenergy, με το σύνολο σχεδόν των μετοχών που διατέθηκαν μέσω του placement να αλλάζει χέρια μέσω προσυμφωνημένων συναλλαγών στο ταμπλό του Χρηματιστηρίου Αθηνών. Η μεγαλύτερη πράξη αφορούσε 5,797 εκατ. μετοχές στην τιμή των 24,20 ευρώ ανά τίτλο, συνολικής αξίας περίπου 140,3 εκατ. ευρώ. Ακολούθησαν επιπλέον πακέτα και μικρότερες συναλλαγές, με τον συνολικό αριθμό των μετοχών που διακινήθηκαν να φθάνει τα 6,3 εκατομμύρια, όγκος που ταυτίζεται πλήρως με το ποσοστό που διέθεσε η Viohalco μέσω της επιταχυνόμενης διαδικασίας βιβλίου προσφορών. Το ενδιαφέρον των ξένων θεσμικών επενδυτών αποδείχθηκε ιδιαίτερα ισχυρό. Σύμφωνα με πληροφορίες της αγοράς, η προσφορά καλύφθηκε πολλαπλάσια μέσα σε ελάχιστες ώρες, με τη ζήτηση να ξεπερνά κατά περίπου έξι φορές τον αριθμό των προσφερόμενων μετοχών. Το γεγονός αυτό ερμηνεύεται ως ακόμη μία ψήφος εμπιστοσύνης προς τη στρατηγική, τα επενδυτικά σχέδια και τις προοπτικές ανάπτυξης της Cenergy στις διεθνείς αγορές.

Μεταξύ των επενδυτών που φέρονται να συμμετείχαν ενεργά στη διαδικασία συγκαταλέγονται μεγάλα διεθνή χαρτοφυλάκια, όπως το Norges Bank Investment Management, το Γαλλικής προέλευσης DNCA Investments, το Capital, που ήδη έχει θέση, υφιστάμενοι θεσμικοί επενδυτές της εταιρείας με ισχυρή παρουσία στον χώρο της διαχείρισης περιουσίας και κεφάλαια υπό διαχείριση δεκάδων δισεκατομμυρίων ευρώ. Ωστόσο, η πρώτη χρηματιστηριακή αντίδραση μετά το placement ήταν συγκρατημένη. Η μετοχή της Cenergy ολοκλήρωσε τη συνεδρίαση στα 24,16 ευρώ, χαμηλότερα από την τιμή διάθεσης των 24,20 ευρώ, ενώ κατά τη διάρκεια των συναλλαγών υποχώρησε έως τα 24,08 ευρώ. Παρά τις πιέσεις, η εμπορευσιμότητα παρέμεινε εξαιρετικά υψηλή, με περισσότερα από 7,2 εκατομμύρια τεμάχια να αλλάζουν χέρια, επιβεβαιώνοντας το έντονο ενδιαφέρον που εξακολουθεί να συγκεντρώνει ο τίτλος μετά την ολοκλήρωση της συναλλαγής.

Η στρατηγική της Euronext για ναυτιλιακό hub στην Αθήνα

Η Euronext επιχειρεί να μετατρέψει την Αθήνα σε νέο κόμβο για τις εισηγμένες της ναυτιλίας, αξιοποιώντας το momentum που δημιούργησε η πρώτη διπλή εισαγωγή της Safe Bulkers. Η διοίκηση του Euronext Athens κάνει λόγο για «pipeline» εταιρειών, με τουλάχιστον μία ή δύο νέες ναυτιλιακές να ενδέχεται να εισαχθούν έως το τέλος του έτους. Η στρατηγική αυτή δεν είναι τυχαία. Η ελληνική ναυτιλία παραμένει η μεγαλύτερη παγκοσμίως σε όρους στόλου, ενώ αρκετές εταιρείες με σημαντική δραστηριότητα διαπραγματεύονται σήμερα αποκλειστικά στη Νέα Υόρκη. Η διπλή εισαγωγή στην Αθήνα λειτουργεί ως εργαλείο διεύρυνσης επενδυτικής βάσης και ενίσχυσης ρευστότητας, κάτι που ήδη υποστήριξε η Safe Bulkers στην πρώτη της κίνηση. Τα πρώτα δεδομένα δείχνουν μια αγορά που «χτίζεται» σταδιακά. Στην περίοδο 2–19 Ιουνίου, περίπου 65.243 μετοχές της Safe Bulkers άλλαζαν χέρια καθημερινά στην Αθήνα, έναντι 622.739 στη Νέα Υόρκη — δηλαδή περίπου το 10% του αμερικανικού όγκου. Παρότι μικρότερο, το ποσοστό αυτό θεωρείται ενθαρρυντικό για μια νεοσύστατη αγορά dual listing. Σημαντικό είναι επίσης ότι η διαφορά τιμής μεταξύ των δύο αγορών δημιούργησε μικρές ευκαιρίες arbitrage, στοιχείο που ενισχύει τη λειτουργική σύνδεση Αθήνας–Νέας Υόρκης. Σε ευρύτερο επίπεδο, η Euronext επιχειρεί να κεφαλαιοποιήσει τη γεωπολιτική αβεβαιότητα και τη μετατόπιση ορισμένων εταιρειών προς ευρωπαϊκές αγορές, προσφέροντας πρόσβαση σε ένα επενδυτικό οικοσύστημα 6,8 τρισ. ευρώ. Αν το «pipeline» επιβεβαιωθεί, η Αθήνα θα μπορούσε να εξελιχθεί σε εξειδικευμένο ναυτιλιακό hub εντός της Ευρώπης.

Τι προβλέπει η νέα επιχειρησιακή συλλογική σύμβαση εργασίας στην Τράπεζα Πειραιώς

Επιχειρησιακή συλλογική σύμβαση εργασίας συμφωνήθηκε χθες στην Τράπεζα Πειραιώς και προβλέπει 1.700 ευρώ ελάχιστο κατώτατο μισθό για όλους από 1η Φεβρουαρίου 2027. Από 1η Ιανουαρίου 2027, επίσης, προβλέπει ασυμψήφιστο επιχειρησιακό επίδομα ύψους 160 ευρώ σε όλους τους εργαζομένους. Από 1/1/2028, το επίδομα αυτό θα ανέλθει στα 220 ευρώ και στα 305 ευρώ από 1/1/2029. Προβλέπεται επίσης επίδομα ρόλου καταστημάτων ύψους 80 ευρώ κλπ. Η ίδια σύμβαση προβλέπει επίδομα ευθύνης κεντρικών υπηρεσιών 80 ευρώ για τους senior manager και 70 ευρώ για τους manager. Tις παραπάνω παροχές θα λάβουν, εργαζόμενοι με μικτό μηνιαίο μισθό έως 3.000 ευρώ, εργαζόμενοι με μικτό μηνιαίο μισθό άνω των 3.000 ευρώ χωρίς οικειοθελή παροχή και εργαζόμενοι με μικτό μηνιαίο μισθό άνω των 3.000 ευρώ σε μη συμψηφιζόμενη οικειοθελή παροχή. Μεταξύ άλλων, επίσης η επιχειρησιακή ΣΣΕ προβλέπει ειδικές παροχές για τη στήριξη της οικογένειας: Επίδομα ανά παιδί στα 150 ευρώ από 1/9/2026 (από 100 ευρώ) έως την ολοκλήρωση των σπουδών και μέχρι το 250 έτος. Επίσης, επίδομα γέννησης τρίτου παιδιού και παραπάνω στα 5.000 ευρώ (από 2.000 ευρώ) και επίδομα χηρείας 100 ευρώ (από 70 ευρώ).

Το Ελληνικό, το αγκάθι του κυκλοφοριακού και τα σενάρια για το Μετρό

Το κυκλοφοριακό αναδεικνύεται σε μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για το Ελληνικό, με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Lamda Development, Οδυσσέα Αθανασίου, να προειδοποιεί ότι η κατάσταση στους βασικούς οδικούς άξονες της περιοχής είναι ήδη οριακή πριν ακόμη η επένδυση τεθεί σε πλήρη λειτουργία. «Το κυκλοφοριακό μας απασχολεί πάρα πολύ. Έχει γίνει ήδη εφιαλτικό», ανέφερε χαρακτηριστικά. Σύμφωνα με τον ίδιο, η Lamda έχει ήδη καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις προς την Πολιτεία για παρεμβάσεις μικρής και μεσαίας κλίμακας που μπορούν να βελτιώσουν την κυκλοφορία σε βασικούς άξονες όπως η Λεωφόρος Ποσειδώνος και η Λεωφόρος Βουλιαγμένης. Οι προτάσεις περιλαμβάνουν βελτιστοποίηση της λειτουργίας των φωτεινών σηματοδοτών, αξιοποίηση συστημάτων τεχνητής νοημοσύνης για τη διαχείριση της κυκλοφορίας, ανασχεδιασμό διασταυρώσεων και δημιουργία κυκλικών κόμβων, ενώ η εταιρεία έχει εκφράσει την πρόθεσή της να συμβάλει ακόμη και στη χρηματοδότηση των σχετικών μελετών. Σε επίπεδο μεγαλύτερων έργων υποδομής, ο κ. Αθανασίου επανέφερε τη συζήτηση για τη σήραγγα Ηλιούπολης, επισημαίνοντας ότι ένα τέτοιο έργο θα μπορούσε να αποσυμφορήσει τόσο τον Κηφισό όσο και το παραλιακό μέτωπο, προσφέροντας μία νέα σύνδεση με τα νότια προάστια. Κομβικής σημασίας για τη μελλοντική λειτουργία του Ελληνικού χαρακτήρισε και την επέκταση του Μετρό. Όπως ανέφερε, υπάρχει κοινή γραμμή με τους δήμους Ελληνικού – Αργυρούπολης, Γλυφάδας και Αλίμου, ενώ η Lamda έχει ήδη παραχωρήσει χώρο εντός της έκτασης ώστε να μπορεί να φιλοξενηθεί μελλοντικός τερματικός σταθμός.

Σήμερα εξετάζονται δύο εναλλακτικά σενάρια για την επέκταση της Γραμμής 2 μετά τον υφιστάμενο τερματικό σταθμό του Ελληνικού. Το πρώτο προβλέπει η γραμμή να κινηθεί προς την Άνω Γλυφάδα, να συνεχίσει προς τον Άγιο Κωνσταντίνο και στη συνέχεια να καταλήξει εντός της έκτασης του Ελληνικού, κοντά στην περιοχή όπου αναπτύσσεται το Ολοκληρωμένο Τουριστικό Συγκρότημα με καζίνο. Το δεύτερο σενάριο προβλέπει η επέκταση να κατευθυνθεί αρχικά προς το Ελληνικό και ακολούθως να συνεχίσει προς τον Άγιο Κωνσταντίνο της Γλυφάδας. Η Lamda έχει δηλώσει πρόθυμη να χρηματοδοτήσει τις απαραίτητες μελέτες για την ωρίμανση του έργου, ενώ, σύμφωνα με τον κ. Αθανασίου, αντίστοιχο ενδιαφέρον έχει εκφράσει και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η οποία αναπτύσσει το Ολοκληρωμένο Τουριστικό Συγκρότημα με καζίνο εντός του Ελληνικού. Σε ό,τι αφορά τα έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη γύρω από την επένδυση, ο επικεφαλής της Lamda ξεκαθάρισε ότι η υπογειοποίηση της Λεωφόρου Ποσειδώνος έχει ουσιαστικά ολοκληρωθεί από κατασκευαστικής πλευράς. Ωστόσο, καθυστερήσεις εξακολουθούν να καταγράφονται στις συνδετήριες ράμπες, εξέλιξη που, όπως ανέφερε, συνδέεται με εκκρεμότητες και διαδικασίες που αφορούν τους εμπλεκόμενους δήμους. Παράλληλα, σε εκκρεμότητα παραμένει και το σχεδιαζόμενο flyover της Λεωφόρου Ποσειδώνος, στο ρεύμα προς Γλυφάδα, το οποίο θα ενισχύσει τη σύνδεση της περιοχής του Riviera Tower με το παραλιακό μέτωπο.

OTE Estate: Χαρτοφυλάκιο 1,28 δισ. ευρώ και αύξηση εσόδων 13,7% το 2025

Με χαρτοφυλάκιο ακινήτων αξίας 1,282 δισ. ευρώ στο τέλος του 2025, αυξημένο κατά 4,5% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, η OTE Estate κατέγραψε μία ακόμη χρονιά ανάπτυξης, ενισχύοντας τόσο τα έσοδά της όσο και την αξία των περιουσιακών της στοιχείων. Η αποτίμηση του χαρτοφυλακίου, η οποία πραγματοποιήθηκε σύμφωνα με τα Διεθνή Πρότυπα Χρηματοοικονομικής Αναφοράς (ΔΠΧΑ), ανέδειξε ότι περίπου 200 ακίνητα από τις συνολικά 2.300 ιδιοκτησίες της εταιρείας αντιπροσωπεύουν το 80% της συνολικής εύλογης αξίας. Τα συνολικά έσοδα της OTE Estate αυξήθηκαν κατά 13,7% το 2025, με βασικό μοχλό την ισχυρή άνοδο των εσόδων από την πώληση ηλεκτρικής ενέργειας. Παράλληλα, η δραστηριότητα εκμετάλλευσης ακινήτων συνέχισε να κινείται ανοδικά, με τα έσοδα από μισθώματα να διαμορφώνονται στα 69,4 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 10% σε ετήσια βάση. Η ενίσχυση αυτή αποδίδεται σε νέες μισθώσεις, αναπροσαρμογές μισθωμάτων και στην υπογραφή πέντε νέων συμβολαίων συνολικής επιφάνειας 6.075 τ.μ. Ιδιαίτερα δυναμική ήταν η πορεία του ενεργειακού τομέα, καθώς τα έσοδα από την πώληση ηλεκτρικής ενέργειας αυξήθηκαν κατά 47%, φτάνοντας τα 16,9 εκατ. ευρώ, λόγω της μεγαλύτερης εκπροσωπούμενης ποσότητας ενέργειας. Στο πλαίσιο της ενεργειακής στρατηγικής της εταιρείας, τέθηκε σε λειτουργία στα μέσα του 2025 φωτοβολταϊκό πάρκο ισχύος 608 kW στο Διοικητικό Μέγαρο του Ομίλου ΟΤΕ, το οποίο αναμένεται να περιορίσει την ετήσια ενεργειακή κατανάλωση του συγκροτήματος κατά περίπου 0,8 GWh. Παράλληλα, η OTE Estate συνέχισε τις πρωτοβουλίες αξιοποίησης και αναβάθμισης του χαρτοφυλακίου της, εκπονώντας τεχνικές και οικονομικές μελέτες για νέες δυνατότητες ανάπτυξης, ενώ προχώρησε και σε εργασίες συντήρησης και αποκατάστασης ακινήτων ύψους 0,5 εκατ. ευρώ. Σε επίπεδο αποτελεσμάτων, τα κέρδη μετά φόρων διαμορφώθηκαν στα 82,1 εκατ. ευρώ, έναντι 91,8 εκατ. ευρώ το 2024, ενώ το EBITDA πριν από την αναπροσαρμογή των επενδυτικών ακινήτων αυξήθηκε κατά 12%, φτάνοντας τα 54 εκατ. ευρώ. Για τη χρήση του 2025 προτείνεται η διανομή μερίσματος ύψους 36,8 εκατ. ευρώ ή 0,18 ευρώ ανά μετοχή, έναντι 32,7 εκατ. ευρώ ή 0,16 ευρώ ανά μετοχή που διανεμήθηκαν για τη χρήση του 2024.

Ξανά λειτουργική η ΕΕΤΤ

Ορίζονται εντός των επομένων ημερών τα μέλη της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών & Ταχυδρομείων. Ο διορισμός αυτός θα καταστήσει εκ νέου λειτουργική την Επιτροπή η οποία έχει να συνεδριάσει από τον περασμένο Ιανουάριο. Τα νέα μέλη που θα πλαισιώσουν τον πρόεδρο και τους δύο αντιπροέδρους που έχουν ήδη οριστεί είναι οι:

  • Θεόδωρος Σαμαράς, Καθηγητής Φυσικής του ΑΠΘ,
  • Κωνσταντίνο Παυλέα, Νομικό,
  • Δημοσθένη Βουγιούκα Καθηγητής Πληροφορικής & Τηλεπικοινωνιών του Πανεπιστημίου Πειραιά,
  • Μαρία-Ελένη Αμπελικιώτη, Ηλεκτρολόγο Μηχανικό και Μηχανικό Ηλεκτρονικών Υπολογιστών,
  • Βασίλειο Σκαρτσούνη, Νομικό,
  • Πέτρο Ποτίκα, Εργαστηριακό Διδακτικό Προσωπικό (Ε.Δι.Π.) του ΕΜΠ

Οι προαναφερόμενοι θα πλαισιώσουν τον πρόεδρο της Επιτροπής Δ. Βαρουτά και τους αντιπροέδρους Σ. Μαρκάτο (αρμόδιο για τις τηλεπικοινωνίες) και Α. Κάργα (αρμόδιο για τα ταχυδρομεία) καθιστώντας εκ νέου την ΕΕΤΤ λειτουργική. Στις μεγάλες εκκρεμότητες της ΕΕΤΤ είναι η εκχώρηση των αδειών κινητής τηλεφωνίας (στα 900 & 1800 MHz), η αδειοδότηση κεραιών κεραιοσυστημάτων κινητής, ραδιοφωνίας και τηλεόρασης, η επικαιροποίηση των τελών χρήσης του ραδιοφάσματος και πολλά άλλα.

Ομολογιακό 151 εκατ. ευρώ για την Data in Scale

Στην έκδοση κοινού ομολογιακού δανείου έως του ύψους των 151,6 εκατ. ευρώ από την Εθνική Τράπεζα προχωρά η εταιρεία Data in Scale. H εταιρεία είναι θυγατρική της αραβικής Damac (55%) και της ΔΕΗ (45%) και τώρα αναπτύσσει data center στην Αττική ισχύος 12,5 MW. Ωστόσο τα χρήματα που σηκώνει σήμερα από την Εθνική Τράπεζα, σίγουρα δεν αφορούν το data center της Αττικής, αλλά κάτι πολύ μεγαλύτερο από αυτό.

Το πάρκινγκ που σκίασε τη γιορτή της Mapei

Μπορεί η Mapei Ελλάς να γιόρτασε με κάθε επισημότητα τα 25 χρόνια παρουσίας της στην ελληνική αγορά, σε μία εκδήλωση υψηλών προδιαγραφών στα Αστέρια Γλυφάδας, ωστόσο οι πληροφορίες της στήλης αναφέρουν ότι στο τέλος της βραδιάς δεν έλειψαν και τα σχόλια. Η παρουσία των ιδιοκτητών του ιταλικού ομίλου στην Ελλάδα έδινε άλλωστε ξεχωριστό βάρος στην περίσταση, ενώ η εκδήλωση είχε όλο το περιτύλιγμα που θα περίμενε κανείς από έναν πολυεθνικό όμιλο με κύκλο εργασιών που προσεγγίζει τα 4,5 δισ. ευρώ. Το μικρό ατόπημα, όπως μαθαίνω, ήρθε στην έξοδο. Αρκετοί καλεσμένοι διαπίστωσαν ότι το κόστος του πάρκινγκ δεν είχε καλυφθεί από την εταιρεία, κάτι που σχολιάστηκε όχι τόσο για το ποσό των 12 ευρώ που κλήθηκαν να δώσουν προς την εταιρεία που διαχειριζόταν την υπηρεσία στάθμευσης, όσο για τον συμβολισμό. Διότι σε τέτοιες εκδηλώσεις, ειδικά όταν υπάρχει διεθνής παρουσία και πανηγυρικός χαρακτήρας, οι λεπτομέρειες μετρούν. Και στην προκειμένη περίπτωση, η λεπτομέρεια του πάρκινγκ φαίνεται πως άφησε μία μικρή παραφωνία σε μία κατά τα άλλα λαμπερή βραδιά.

Επανεκκινεί -τροποποιημένη- η τουριστική επένδυση Κολλάκη στη Χίο

Επανέρχεται στο προσκήνιο η επένδυση της «Κεραμεία Ξενοδοχειακή και Τουριστική Α.Ε.» στα Κεραμεία Χίου, της εφοπλιστικής οικογένειας Κολλάκη, καθώς πρόσφατα δημοσιεύτηκε το ΦΕΚ με το οποίο τροποποιείται η απόφαση ένταξης της επένδυσης της στο καθεστώς των στρατηγικών επενδύσεων. Η νέα απόφαση της ΔΕΣΕ έρχεται μετά από μια ουσιαστική αναθεώρηση της φυσιογνωμίας του έργου: Από την αρχική πρόβλεψη για ένα μεγάλο τουριστικό συγκρότημα με περίπου 640 κλίνες και μαρίνα 136 σκαφών, το σχέδιο μετασχηματίζεται πλέον σε παραθεριστικό χωριό με 315 κλίνες και σαφώς μικρότερη μαρίνα 40 θέσεων, σηματοδοτώντας μια πιο περιορισμένη και προσαρμοσμένη ανάπτυξη. Το επενδυτικό σχήμα, που συνδέεται με την εφοπλιστική οικογένεια Κολλάκη, εμφανίζεται να επανασχεδιάζει εδώ και καιρό την αξιοποίηση της έκτασης, λαμβάνοντας υπόψη τόσο τις νέες ταξιδιωτικές τάσεις όσο και τις περιβαλλοντικές και χωροταξικές απαιτήσεις. Και καθώς έχουν περάσει πάνω από 10 χρόνια από τότε που είχε κατατεθεί το αρχικό σχέδιο, προφανώς έχει αλλάξει και ο προϋπολογισμός του, που εμφανίζεται πλέον να ανέρχεται στα 171,12 εκατ. ευρώ. Δημοσιεύματα προ δεκαετίας έκαναν λόγο για συνεργασία με διεθνή αλυσίδα ξενοδοχείων που θα αναλάβει τη διαχείριση (management) του resort. Η τοπική αγορά αναμένει να δει αν θα συνεχιστεί η τωρινή αδειοδοτική κινητικότητα και αν θα εξελιχθεί σε κατασκευαστικές εργασίες.

Κτηματολόγιο: Έκανε τέσσερις φορές τον γύρο του κόσμου

Έχει υπάρξει το απόλυτο σύμβολο της ελληνικής αδυναμίας να ολοκληρώσει μεγάλα έργα και δικαίως έχει αποσπάσει τον τίτλο το σύγχρονο γεφύρι της Άρτας. Και μπορεί μια σειρά από εκκρεμότητες να παραμένουν, ωστόσο, σήμερα το Κτηματολόγιο δείχνει να προχωρά. Η πιο εντυπωσιακή εικόνα δεν είναι ίσως το γεγονός ότι η κτηματογράφηση έφτασε από το 38% το 2019 στο 99% σήμερα. Ούτε ότι κάθε ακίνητο της χώρας διαθέτει πλέον τον δικό του μοναδικό αριθμό ταυτοποίησης. Είναι οι 612 εκατ. σελίδες αρχείων που ψηφιοποιήθηκαν. Ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου, σε χθεσινή εκδήλωση για το Ελληνικό Κτηματολόγιο βρήκε έναν ευρηματικό τρόπο να εξηγήσει το μέγεθος του έργου: αν οι σελίδες αυτές τοποθετηθούν η μία δίπλα στην άλλη, κάνουν τέσσερις φορές τον γύρο της Γης. Το Κτηματολόγιο δεν τελείωσε ακόμη. Υπάρχουν εκκρεμότητες, καθυστερήσεις και δύσκολες υποθέσεις που πρέπει να κλείσουν. Ωστόσο, για πρώτη φορά μετά από τρεις δεκαετίες προσπαθειών, η συζήτηση δεν αφορά αν θα ολοκληρωθεί. Αφορά τι μπορεί να χτιστεί πάνω σε αυτό…

Το στοίχημα της αξιοπιστίας

Μια ενδιαφέρουσα είδηση είχε η χθεσινή παρουσίαση της μελέτης του ΙΟΒΕ για το αποτύπωμα της οπτικοακουστικής βιομηχανίας. Ο CEO του ΕΚΚΟΜΕΔ, Λεωνίδας Χριστόπουλος, ανακοίνωσε ότι μέχρι το τέλος Ιουνίου δεν θα υπάρχει καμία εκκρεμότητα αξιολόγησης για έργα που είχαν υποβάλει αίτηση έως τις 31 Δεκεμβρίου 2025. Πρόκειται για μια εξέλιξη με ιδιαίτερη σημασία για μια αγορά που τα προηγούμενα χρόνια είχε επανειλημμένα εκφράσει παράπονα για καθυστερήσεις και συσσωρευμένες εκκρεμότητες. Η εικόνα που περιέγραψε ο επικεφαλής του οργανισμού δείχνει ότι το σύστημα έχει περάσει πλέον σε φάση κανονικότητας: οι αιτήσεις που κατατίθενται το 2026 αξιολογούνται σε διάστημα μικρότερο των τριών μηνών, ενώ το παλαιό μοντέλο των επιτροπών έχει αντικατασταθεί από μηχανισμό αξιολογητών, επιταχύνοντας σημαντικά τη διαδικασία. Όσον αφορά στις πληρωμές στον κινηματογράφο και στις ξένες σειρές έχει αποπληρωθεί το 72% των έργων που είχαν υποβάλει αίτηση έως το τέλος του 2025, ενώ οι ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις περιορίζονται σε μόλις τρεις περιπτώσεις. Στο τηλεοπτικό σκέλος, το 71% των έργων έχει εξοφληθεί πλήρως και δεν υπάρχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές. Το μήνυμα που επιχειρεί να στείλει η διοίκηση είναι σαφές: το πρόβλημα των καθυστερήσεων που για χρόνια αποτελούσε το βασικό παράπονο της αγοράς ανήκει στο παρελθόν. Το επόμενο τεστ, βέβαια, θα είναι η διατήρηση αυτής της εικόνας. Οι 61 νέες αιτήσεις που έχουν ήδη υποβληθεί φέτος δείχνουν ότι το ενδιαφέρον παραμένει ισχυρό. Το ζητούμενο είναι η νέα κανονικότητα να αποδειχθεί μόνιμη…

Η νομοθετική ρύθμιση της κυβέρνησης για τα δάνεια του νόμου Κατσέλη και το παράπονο του αδελφού του ασώτου

Έντονο πολιτικό και προεκλογικό άρωμα έχει η νομοθετική παρέμβαση που ανακοίνωσε χθες το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών για τον εκτοκισμό των δανείων του νόμου Κατσέλη και αναμένεται να ψηφιστεί σήμερα από τη Βουλή. Περίπου 100.000 οφειλέτες, ούτε στα πιο τρελά τους όνειρα δεν θα περίμεναν ότι θα ξεχρεώσουν πρακτικά άτοκα τα δάνειά τους, με μηνιαίο τόκο λιγότερο από την αξία του φθηνότερου καφέ takeaway, αφού ο τόκος θα επιβάλλεται αυτοτελώς σε κάθε μηνιαία δόση. Ούτε και θα ήλπιζαν πως ό,τι έχουν πληρώσει σε τόκους μέχρι σήμερα, θα τους αναγνωριστεί ως ήδη καταβληθέν κεφάλαιο, μειώνοντας έτσι το υπόλοιπο της οφειλής τους και τις δόσεις που απομένουν έως την πλήρη αποπληρωμή. Για τους οφειλέτες αυτούς είναι σαν να κέρδισαν τον πρώτο αριθμό στο λαχείο. Γιατί σε καμία άλλη χώρα, ένα δικαστήριο δεν θα αποφάσιζε κατάλυση του διεθνούς δικαίου των δανειακών συμβάσεων (και ότι πρόκειται για το Ανώτατο Δικαστήριο κάνει ακόμη πιο εμφατική την έλλειψη ειδικών γνώσεων), ούτε μία κυβέρνηση θα νομοθετούσε – χωρίς την πίεση των εκλογών – την κατάλυση αυτή, ενισχύοντάς την και με αναδρομικότητα. Το αδιαμφισβήτητα καλό της νομοθετικής ρύθμισης είναι ότι θα μπει τέλος στο σήριαλ των δικαστικών προσφυγών από δανειολήπτες του νόμου Κατσέλη. Ή μήπως και όχι; Γιατί για παράδειγμα, δεν θα μπορούσε να ξεκινήσει νέος κύκλος προσφυγών από δανειολήπτες του νόμου Κατσέλη που εξυπηρετούν τις ρυθμίσεις των δανείων τους μέσω του εξωδικαστικού μηχανισμού; Οι συγκεκριμένοι θα πρέπει να συνεχίσουν να πληρώνουν τη μηνιαία δόση τους ως τοκοχρεολυτική, επί του συνολικού ποσού της ρυθμιζόμενης οφειλής και όχι επί της μηνιαίας δόσης, «όπως άλλωστε προβλέπεται στο νόμο, στις κανονιστικές πράξεις, στις συμβάσεις των ρυθμίσεων και στον υπολογισμό της εγκεκριμένης ρύθμισης για τον οποίο έχει συμφωνήσει ο δανειολήπτης κατά την ένταξη στη ρύθμιση», όπως παραδέχεται το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών στην ανακοίνωσή του. Το ίδιο αδικημένοι με τους δανειολήπτες Κατσέλη του εξωδικαστικού είναι και οι δανειολήπτες που είναι ενταγμένοι στον ν. 4605/2019 για την προστασία της πρώτης κατοικίας από πλειστηριασμό. Αλλά και οι δανειολήπτες σταθερού επιτοκίου για τους οποίους η απόφαση του Αρείου Πάγου λέει ότι εάν το επιτόκιο είναι σταθερό, με το ίδιο επιτόκιο θα εκτοκίζεται με τη σειρά της, δηλαδή η 1η, η 100ή κ.λπ., δόση από την έναρξη της ρύθμισης; Αυτοί δεν έρχονται τώρα σε μειονεκτική θέση έναντι όσων έχουν πάρει κυμαινόμενο επιτόκιο και θα πληρώνουν καθεμία δόση σαν να πρόκειται για αυτοτελές δάνειο που ανανεώνεται; Περαιτέρω, όμως, κάτι πρέπει να μας λέει το ότι ένας νόμος (3869) που ψηφίστηκε το 2010, με προσωρινό χαρακτήρα για να εξυπηρετήσει ευάλωτους στην κρίση, δεκαέξι χρόνια μετά λαμβάνει ένα απίθανο νομοθετικό μπόνους για δάνεια με χρόνους αποπληρωμής που εκτείνονται μέχρι το 2047 – 2048… Γέλασα πολύ, πάντως, με κάτι που μου είπε φίλος (συνεπής δανειολήπτης) της στήλης. «Έχω βαρεθεί να βλέπω να σφάζουμε τον μόσχο τον σιτευτό. Θα γράψω βιβλίο με τίτλο «Το παράπονο του αδελφού του ασώτου».

Σε τηλεμέτρηση το 97% των έξυπνων μετρητών ρεύματος

Στη συντριπτική πλειονότητα των «έξυπνων» μετρητών ρεύματος που έχουν εγκατασταθεί, τα δεδομένα λαμβάνονται από απόσταση, χωρίς δηλαδή να χρειάζεται η επιτόπια επίσκεψη συνεργείων, όπως επισημαίνει ο ΔΕΔΔΗΕ σε έγγραφο το οποίο κατέθεσε στη Βουλή, στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τον Διαχειριστή, έως σήμερα έχουν εγκατασταθεί περίπου 1,5 εκατ. ευφυείς μετρητές, με ενσωματωμένη δυνατότητα αμφίδρομης επικοινωνίας, η οποία ενεργοποιείται επιχειρησιακά με τη σταδιακή ένταξη των παροχών στα Κέντρα Τηλεμέτρησης του Διαχειριστή. Ως συνέπεια, το ποσοστό των έξυπνων «ρολογιών» που τηλεμετρούνται ανέρχεται σε περίπου 97%, ενώ ένα μικρό ποσοστό της τάξης του 3% εξακολουθεί να απαιτεί φυσική καταμέτρηση, κυρίως λόγω περιορισμών στην τηλεπικοινωνιακή κάλυψη και βλαβών εξοπλισμού. Ο Διαχειριστής σημειώνει πως η νέα γενιά ευφυών μετρητών βασίζεται σε τεχνολογία αιχμής ΝΒ-ΙοΤ και Cat-M1, η οποία είναι συμβατή με τα δίκτυα 5G και βρίσκεται σε συνεχή ανάπτυξη από τους παρόχους κινητής τηλεφωνίας. Η αξιοποίηση της συγκεκριμένης τεχνολογίας αναμένεται να βελτιώσει σημαντικά τη διαθεσιμότητα και την ποιότητα της επικοινωνίας σε σχέση με τις παλιότερες τεχνολογίες (2G/4G), ιδίως σε απαιτητικές περιπτώσεις, όπως μετρητές εγκατεστημένοι σε υπόγειους χώρους ή σε περιοχές απομακρυσμένες από υποδομές κινητής τηλεφωνίας. «Μέχρι την πλήρη ολοκλήρωση της δικτυακής ενσωμάτωσης, η φυσική καταμέτρηση διατηρείται ως δικλείδα ασφαλείας για την εγκυρότητα των εκκαθαρίσεων, διασφαλίζοντας την ακρίβεια των χρεώσεων προς τον καταναλωτή. Η σταδιακή αυτή μετάβαση εγγυάται την απρόσκοπτη ροή των δεδομένων μέτρησης μέχρι την πλήρη αυτοματοποίηση του συστήματος, η οποία θα καταστήσει τη φυσική παρουσία πλεονασματική, αναβαθμίζοντας οριστικά την ταχύτητα και την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών από πλευράς του Διαχειριστή του Δικτύου», καταλήγει ο ΔΕΔΔΗΕ.

Kαλό … φθινόπωρο για τον νέο νόμο για τα ΤΕΑ

Για μετά το καλοκαίρι και συγκεκριμένα από Σεπτέμβρη, πάει πιθανότατα, σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες της στήλης, η ψήφιση του νομοσχεδίου που ετοιμάζει το Υπουργείο Εργασίας με τις αλλαγές στα Ταμεία Επαγγελματικής Ασφάλισης (ΤΕΑ) και τα Ομαδικά Ασφαλιστήρια Συμβόλαια. Αυτό σημαίνει πως μετά βίας θα μπορούσε να έρθει σε δημόσια διαβούλευση μέσα στο καλοκαίρι και έπειτα να κατατεθεί στη Βουλή στις αρμόδιες κοινοβουλευτικές επιτροπές και στην ολομέλεια. Όχι ότι δεν τρέχει πολλά πράγματα -ιδίως νομοσχέδια (με πιο πρόσφατο εκείνο για την ισότητα των αμοιβών των δύο φύλων και λίγο πιο πριν για τις Συλλογικές Συμβάσεις)- το Υπουργείο Εργασίας, πλην όμως η αγορά περιμένει με ενδιαφέρον αυτό το νομοσχέδιο. Χαρακτηριστική ήταν η συνομιλία που είχε η στήλη με αναλυτή συστημικής τράπεζας. Όταν του ανέφερε τις τελευταίες προβλέψεις του ΥΠΟΙΚ για επιστροφή των ελλειμμάτων στον ΕΦΚΑ από το 2029 και ιδίως το 2030, η απάντηση του ήταν αποκαλυπτική: « 2ος πυλώνας». Δηλαδή η απάντηση στα νέα ελλείμματα της κοινωνικής ασφάλισης είναι η ανάπτυξη των ΤΕΑ. Απλά καταθέτουμε, αναγκαστικά ανώνυμα, την άποψη του και την επειγότητα με την οποία την έθεσε…